FDM Mener
Den seneste trafikaftale har fundet penge til en række gode vejprojekter, der kan være med til at fremtidssikre udvalgte strækninger. Som den politiske tradition sig byder, er der i aftalen en geografisk balance så ikke alle midlerne ender i samme landsdel. Der er tydeligvis også lagt vægt på at opnå flere forskellige mål med pengene. Der er projekter, som vil være med til at løsne noget af den eksisterede trængsel, mens andre projekter skal bidrage til at sikre god adgang, der på længere sigt kan fastholde eller øge væksten i bestemte områder af landet. Og endelig er der også lidt penge til færdselssikkerhed.
LÆS MERE: Se hvad trafikaftalen 2014 indeholder
LÆS MERE: Se hvad trafikaftalen 2014 indeholder
Lige fordeling giver skæve resultater
Den åbenlyse ulempe ved den politiske praksis om at dele sol og vind lige er, at mange vigtige projekter må deles op i mange etaper. Ligeledes bliver der ikke altid valgt projekter, hvor man får mest mobilitet for pengene. Trængslen er som bekendt ikke jævnt fordel over landet. Det er ydermere tankevækkende, at der også er forskel på den politiske vilje, når det handler om at krydse henholdsvis Limfjorden og Roskilde Fjord. Sidstnævnte bliver som bekendt en delvis brugerfinansieret løsning med broafgift for bilisterne.
Manglende fokus på mobilitet
Selv når de netop vedtagne investeringer i nye veje er fuldendt, er der stadig en lang række gode vejprojekter, der venter på politisk velvilje. Kendetegnene for de fleste vejprojekter er, at de modsat mange af de kollektive trafikinvesteringer, er en rigtig god løsning samfundsøkonomisk set. Og i den forbindelse vil FDM gentage vores opfordring til politikerne om, at de bør begynde med de projekter, der giver mest mobilitet og samfundsøkonomi for pengene.
Bedre koordinering af vejarbejde
I forbindelse med trafikaftalen, er der indgået en såkaldt stemmeaftale forud for efterårets behandling af en ny vejlov. Her er det tydeligt, at FDMs arbejde i Trængselskommissionen ikke har været forgæves, idet der er klare fingeraftryk fra Kommissionens anbefalinger om bedre håndtering i kommunerne af vejarbejder og fokus på samarbejde mellem vejmyndighederne. Det er ændringer, som FDM ser frem til. Det betyder, at kommunerne får den nødvendige hjemmel til at sikre, at vejarbejder ikke strækker sig i det uendelige til stor gene for mobiliteten. Desuden kan staten om nødvendigt gribe ind, hvis for eksempel to kommuner ikke kan blive enige.
Med disse gode nyheder vil FDM benytte lejligheden til at ønske god sommerferie og opfordre til at prøve at nyde de mange asfaltarbejder. Selvom det er træls mens det står på, er det en nydelse bagefter med jævne, støjsvage vejbelægninger. God tur og kør forsigtigt.
LÆS MERE: FDM mener: Plads til alle på vejene
LÆS MERE: FDM mener: Plads til alle på vejene