En pose penge giver bedre veje

Politisk aftale betyder, at en række små og store vejprojekter – diplomatisk fordelt over hele landet – kan sættes i gang. Man burde se mere på projekter, der giver høj samfundsmæssig værdi, kritiserer FDM.

Trafik

Denne gang var det bilisternes tur. Efter adskillige og meget store bevillinger til tog, letbane og metro har et stort politisk flertal i Folketinget afsat penge til forbedringer af vejnettet.

Det er uklart, hvor mange penge, der er ”nye” og hvor mange, der er udmøntning af midler, der er bevilget tidligere.

Her skal den tredje Limfjordsforbindelse gå. Der er dog ingen penge til projektet, der formentlig vil koste seks-otte mia. kr.
Her skal den tredje Limfjordsforbindelse gå. Der er dog ingen penge til projektet, der formentlig vil koste seks-otte mia. kr.
- FDM er naturligvis glad for, at der nu bruges nogle penge på vejene, og alle de nye projekter er utvivlsomt gode projekter, siger lederen af FDMs politisk-økonomiske sekretariat, Torben Lund Kudsk.

- Men vi savner i høj grad, at der bruges penge på at fjerne de flaskehalse, som har et højt afkast. Der bør være mere fokus på, hvor man får mest mobilitet for pengene, siger Torben Lund Kudsk.

Beslutning om Limfjordsforbindelse

 

Nogle af de mere afgørende beslutninger i den nye aftale er, at der kommer en ”Næstvedmotorvej” med bevilling til første, korte etape, og at det slås fast, at en nye, tredje Limfjordsforbindelse ved Aalborg bliver en helt ny motorvej vest om Aalborg med både bro og tunnel via øen Egholm.

Der er også en beslutning om, hvor en ny motorvej/motortrafikvej skal gå på rute 26 på strækningen mellem Aarhus og Søbyvad.

Motorvej til Næstved og Kalundborg

Sådan kommer første del af motorvejen fra Aarhus mod Viborg til at forløbe.
Sådan kommer første del af motorvejen fra Aarhus mod Viborg til at forløbe.

Mens der ikke i denne omgang er penge til Limfjordsmotorvejen eller rute 26, afsættes der omkring en halv mia. kr. til anden etape af Kalundborgmotorvejen samt penge til omfartsveje ved Ribe og Haderup i Nordvestjylland og en udvidelse af motortrafikvejen på Djursland.

Derimod er der intet om den sidste korte forlængelse af udvidelsen af Helsingørmotorvejen ved Hørsholm eller en udvidelse af den såkaldte Hillerødmotorvej, der i dag slutter ved Allerød som motorvej.

Bro ved Frederikssund får flere penge

Den kommende højbro over Roskilde Fjord får yderligere 228 mio. kr. i tilskud. Broen skal i høj grad betales via bompenge, men uden det forhøjede statstilskud, ville tilbagebetalingstiden ryge over 40 år.

Desuden gives der penge til at fjerne enkelte flaskehalse ved bl.a. Limfjordstunnelen og motorvejskryds Kgs. Lyngby. Der er også penge til flere til- og frakørsler på motorvejene samt småbeløb til ITS, undersøgelse af mere kørsel i nødspor og en ny type afstribning, der skal forebygge højresvingsulykker.

Nye cykelstier får 175 mio. kr.

Modulvogntog i hele landet

Endelig er der penge til, at forsøget med modulvogntog kan udvides til stort set alle statsveje, hvilket kræver et større antal mindre ombygninger. Samtidig er det såkaldte forsøg med de 25,25 meter lange lastbiler forlænget til 2030.

LÆS OGSÅ:

Næstved får ja til motorvej

Mere motorvej til Kalundborg

Ny motorvej over Limfjorden – engang

Bedre vej til Aarhus Lufthavn

To jyske byer får omfartsvej

Københavnsk flaskehals fjernes – igen

Nemmere at komme på motorvejen