Bilen der kan vende på en tallerken

Den nye Smart Fortwo slår alle rekorder i vendediameter: Blot syv meter skal bilen bruge på at vende 180 grader. Nyt sikkerhedsudstyr finder vej til mikrobilen.

Smart Fortwo kan vende på syv meter.
Nyt om biler

For en bybil er det en rigtig god egenskab: at kunne vende på en tallerken. Og omend det kræver en ret stor tallerken, så har den kommende Smart Fortwo en imponerende vendediameter.

Blot 7,30 meter skal der være mellem husmure, før en Fortwo kan vende om i ét forsøg – altså ikke noget med trepunktsvending her.
Ifølge Smart selv er det den mindste vendediameter for nogen bil.

Halvanden meter mindre end før

Smart er stolt over den måde, bilerne er "pakket" på. Bagdørene kan f.eks. åbne i en vinkel på 90 grader, der er plads til genstande på 2,22 meter inde i bilen, og med bagsædet lagt ned kan der være 975 liter bagage op til loftet.
Smart er stolt over den måde, bilerne er "pakket" på. Bagdørene kan f.eks. åbne i en vinkel på 90 grader, der er plads til genstande på 2,22 meter inde i bilen, og med bagsædet lagt ned kan der være 975 liter bagage op til loftet.
De 7,30 meter er en markant forbedring i forhold til den nuværende model, der behøver 8,75 meter. Mellem kantsten er vendediameteren endda krøbet lige under syv meter.

Den større Forfour er også manøvredygtig med 8,95 meter mellem mure – stort set det samme som den gamle Fortwo.

SE OGSÅ: Den smarte bybil er tilbage

De særdeles beskedne vendediametre er blevet muligt i kraft af bilens baghjulstræk, en særlig forakselkonstruktion og meget korte udhæng fortil.

VW Up har til sammenligning en vendediameter på 9,8 meter (formentlig mellem kantsten), og lidt større biler ligger typisk på 10,5 til 12 meter.

Korrigerer for sidevind

De nye Smart-modeller gør sig også bemærket ved en ny sikkerhedsfunktion, sidevindsassistent, som først så dagens lys på Mercedes-Benz varevogne.

En udbygning af ESC-systemet sørger for, at bilens kurs automatisk korrigeres, hvis der pludselig kommer kraftig vind på tværs af køreretningen.

At det kan være på sin plads, kan nuværende Smart-ejere formentlig skriver under på, hvis de har prøvet at køre fordi ankerblokkene på Storebæltsbroen i sidevind.

Sidevindsassistenten, som bliver standard, er virksom fra 80 km/t. og opefter.

Advarer mod kollision

Andet nyt sikkerhedsudstyr er advarsel mod at køre ind i andre biler. I modsætning til VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii kan Smart-systemet ikke bremse selv, kun advare. Til gengæld virker advarslen fra syv km/t. og helt op til tophastigheden, når det gælder andre biler i bevægelse. Stillestående biler kan detekteres op til 90 km/t.

Denne advarsel er som udgangspunkt ekstraudstyr, men det er uvist, hvad status bliver i Danmark. Det samme gælder muligheden for vognbaneassistent.

Klarer sammenstød med Mercedes C- og S-klasse

Barsk øvelse: Smart Fortwo sendes frontalt mod en Mercedes-Benz C-klasse og slipper tilsyneladende godt fra det.
Barsk øvelse: Smart Fortwo sendes frontalt mod en Mercedes-Benz C-klasse og slipper tilsyneladende godt fra det.
Den passive sikkerhed – kollisionssikkerheden – er også god, prøver Smart at fortælle med en visuel og ganske imponerende demonstration: En Fortwo sendes frontalt mod en Mercedes-Benz C-klasse, som formentlig vejer omkring det dobbelte af Fortwo. Daimler har også gjort det med en S-klasse.

På filmen ser det ud til, at den lille Smart slipper forbløffende helskindet fra den barske øvelse. Således er kabinen intakt, og dørene kan åbnes uden værktøj.

Kollisionen er dog ikke nær så barsk som en Euro NCAP-frontalkollision. Smart nøjes med 50 km/t. og går op til 50 procent overlap af de to bilers front.