
Volvo fortæller nu om motorudbuddet i den næste XC90, som kommer til salg til foråret, og topudgaven bliver en benzindrevet opladningshybrid.
Kina kom først
En sådan kan man allerede nu købe i Kina, idet S60 i den lange kineserudgave sælges med Volvos nye, firecylindrede benzinmotor kombineret med en elmotor. Her i T6-modellen er ydelsen hhv. 238 og 68 hk, dvs. 306 hk i alt.
SE OGSÅ: Volvo blander benzin og el i heftig cocktail

Ny 4-cylindret stærkere end gammel 8-cylindret
Dermed overgår T8-modellen den V8-model, Volvo havde i en kort årrække fra 2005. Den 4,4 liters Yamaha-motor ydede 315 hk og 440 Nm.
T8 får et særdeles lavt CO2-tal, fordi elforbruget trækkes ud af beregningerne. Ca. 60 gram pr. km bliver udledningen svarende til omkring 40 km pr. liter.
Kørestrækningen på strøm alene er ca. 40 km – lidt mindre end de ca. 50, dagens V60 Plug-In klarer.
Fire andre firecylindrede
Volvo fortæller også om nogle af de andre motorvarianter:
* D4 er en dieselmotor med 190 hk, 400 Nm og ca. 20 km pr. liter.
* D5 er en dieselmotor med dobbelt turbo, 225 hk, 470 Nm og 16,7 km/l.
* T5 er en benzinturbo med 254 hk og 350 Nm.
* T6 er en benzinturbo med kompressor, 320 hk og 400 Nm.