Det er en opsigtsvækkende bil med sin langstrakte og vindglatte form, publikum kan se hos Peugeot på den store biludstilling i Frankfurt midt i september.
Den futuristiske HX1 er fem meter lang, to meter bred og ser ud til at være formet af vinden, men konceptbilen er og forbliver trods alt en konceptbil. Der er heller ikke noget, der tyder på, at det skulle være en halvvejs forløber for nogen produktionsmodel.Diesel og el
Men der er i det mindste realiteter bag bilens teknik. HX1 er et udstillingsvindue for Peugeots dieselhybrid-teknologi, hvor en dieselmotor trækker forhjulene, mens en elmotor driver baghjulene. Herved opnås både firehjulstræk, brændstofbesparelse og mulighed for at køre på ren el ved lave hastigheder.
HX1 har en 2.2 dieselmotor med 204 hk, mens elmotoren bagved er på 70 kW (95 hk). Dette giver en potentiel samlet ydelse på 299 hk.Opladningshybrid
Teknikken er netop lanceret i Peugeot 3008 Hybrid4, men i HX1 går Peugeot et skridt videre og gør batterierne væsentlig større og tilføjer muligheden for at lade op fra elnettet. Dermed er bilen forfremmet til at være opladningshybrid.
HX1 kan ifølge de officielle tal køre 30 km på strøm – lidt mere end Toyota Prius Plug-in og mindre end Volvo V60 og Opel Ampera. Det giver samtidig HX1 en brændstoføkonomi på cirka 31 km/l og en CO2-udledning på 83 g/km.