Peugeots langstrakte miljø-vision

Konceptbilen HX1 er et mægtigt apparat på fem meters længde og to meters bredde. Den flotte, strømlinede bil er ikke tiltænkt serieproduktion, men udstiller Peugeots nyeste miljøteknik.

Nyt om biler

Det er en opsigtsvækkende bil med sin langstrakte og vindglatte form, publikum kan se hos Peugeot på den store biludstilling i Frankfurt midt i september.

Der er gjort meget ud af HX1s aerodynamik. Syv lameller i hver fælg lukker sig efter samme princip som en turbine og danner en flad overflade på fælgene, når bilen er i fart.
Der er gjort meget ud af HX1s aerodynamik. Syv lameller i hver fælg lukker sig efter samme princip som en turbine og danner en flad overflade på fælgene, når bilen er i fart.
Den futuristiske HX1 er fem meter lang, to meter bred og ser ud til at være formet af vinden, men konceptbilen er og forbliver trods alt en konceptbil. Der er heller ikke noget, der tyder på, at det skulle være en halvvejs forløber for nogen produktionsmodel.

Diesel og el

Men der er i det mindste realiteter bag bilens teknik. HX1 er et udstillingsvindue for Peugeots dieselhybrid-teknologi, hvor en dieselmotor trækker forhjulene, mens en elmotor driver baghjulene. Herved opnås både firehjulstræk, brændstofbesparelse og mulighed for at køre på ren el ved lave hastigheder.

Fronten viderefører Peugeots nye designstil med den flydende grill, mens udformningen af forlygterne viser slægtskabet til tidligere modeller med de karakteristiske katteøjne.
Fronten viderefører Peugeots nye designstil med den flydende grill, mens udformningen af forlygterne viser slægtskabet til tidligere modeller med de karakteristiske katteøjne.
HX1 har en 2.2 dieselmotor med 204 hk, mens elmotoren bagved er på 70 kW (95 hk). Dette giver en potentiel samlet ydelse på 299 hk.

Opladningshybrid

Teknikken er netop lanceret i Peugeot 3008 Hybrid4, men i HX1 går Peugeot et skridt videre og gør batterierne væsentlig større og tilføjer muligheden for at lade op fra elnettet. Dermed er bilen forfremmet til at være opladningshybrid.

HX1 kan ifølge de officielle tal køre 30 km på strøm – lidt mere end Toyota Prius Plug-in og mindre end Volvo V60 og Opel Ampera. Det giver samtidig HX1 en brændstoføkonomi på cirka 31 km/l og en CO2-udledning på 83 g/km.

HX1 har fire saksedøre, som giver let adgang til kabinen. Men dørene er mest skab fort, at det skal være nemt at kikke ind i bilen på biludstillingerne.
HX1 har fire saksedøre, som giver let adgang til kabinen. Men dørene er mest skab fort, at det skal være nemt at kikke ind i bilen på biludstillingerne.