Privatleasing hitter igen

Danskerne leaser i stigende grad deres bil. For nogle bilister kan leasing være en økonomisk fornuftig løsning. Forbrugeren bør dog sikre sig, at kontrakten lever op til FDMs krav.

Privatleasing er tilbage på fuld kraft.
FDM Mener
Privatleasing er efter et par skuffende år nu tilbage på fuld kraft. I tredje kvartal af 2014 blev der privatleaset næsten 3.800 biler. Alt i alt skal vi nok regne med, at hver 10. ny bil, som danske familier får i garagen i 2014, er privatleaset. Det er en naturlig udvikling, når vi ser til vores nabolande, hvor privatleasing er større end i Danmark, ligesom det passer  fint med tidens generelle tendens, hvor man ikke nødvendigvis behøver at eje sine ting.
 

FDM sikrer en standardkontrakt

Vejen til succes for privatleasing har dog været hullet. De første leasingkontrakter til private var taget mere eller mindre direkte fra erhvervslivet. De stillede nogle ofte helt horrible krav til den almindelige forbruger, både i form af driftsrisiko og hæftelse for en bestemt gensalgsværdi. Det er vilkår,  som stadig findes i mange flexleasingkontrakter, og som FDM generelt fraråder, da det kan få uoverskuelige konsekvenser for en privatøkonomi. 

LÆS MERE: FDM leasingkontrakt giver tryghed

Men med standardkontrakten, som FDM og Finans og Leasing fandt enighed om, blev markedet reguleret, så de mest horrible vilkår forsvandt. Det satte tryk på privatleasing, indtil politikerne i 2012 skulle finde en god løsning til den kollektive trafik, og derfor hævede afgifterne for leasing- og demobiler med over én mia. kr. Det kvalte privatleasing fra den ene dag til den anden. Ikke fordi priserne nødvendigvis steg, men mere fordi snakken om højere priser fik interessen til at falde drastisk.
 

Kan privatleasing betale sig for dig?

Nu ser privatleasing endelig ud til at være på sporet igen. Og det store spørgsmål er så: Kan det betale sig for dig? Ja, det kan det ofte, hvis du er i markedet for en ny bil, som du gerne vil udskifte med få års mellemrum. Hvis du har tænkt dig at beholde bilen i mange år eller kan leve med en brugt bil, så er ejerskab som hovedregel det billigste.

Men hvorfor er det sådan? Ja, det er fordi at de danske bilafgifter er værdibaserede, og der gælder særlige regler for leasingselskaber. For det første giver bilimportørerne ofte rabat til storkunder, og med den høje registreringsafgift bliver en rabat på eksempelvis 30.000 kr. pludseligt til 90.000 kr. for kunden, når der er kommet nummerplader på bilen. 

For det andet betaler leasingselskaberne registreringsafgiften løbende. Derfor behøver de ikke at binde så mange penge i bilerne. Det er godt for leasingselskaberne, som dermed kan lave en skarp leasingydelse, men det er skidt for de forbrugere, der skal sælge deres brugte bil i konkurrencen med leasingselskaberne 3-4 år efter, de købte deres nye bil. At forbrugerne kommer i klemme i afgiftssystemet er desværre ikke noget nyt. Sådan går det altid for den svage part, der ikke har musklerne eller indsigten til at jonglere med afgifterne.

LÆS MERE: FDM mener: Bilafgifterne skal ned, ikke op
   

Et godt alternativ til at eje

FDM opretholder det politiske pres for at få en reform og reduktion af bilafgifterne, men indtil det forhåbentlig lykkes kan vi i mellemtiden glæde os over, at privatleasing langt hen af vejen er blevet et såvel juridisk som økonomisk trygt alternativ til at eje. Og hvis du samtidig rent faktisk kører de kilometre, som du aftalte med leasingselskabet og afleverer bilen i fornuftig stand, burde regnestykket også holde til sidst.