Det er synd at sige, at salget af første generation af Volt – eller Ampera, for den sags skyld - har levet op til GMs forventninger. I 2014 var salgsmålet på det amerikanske marked 45.000 enheder, men endte på knap 19.000, hvilket var 19 procent færre end året før.
I USA blev der faktisk solgt flere Nissan Leaf, som i modsætning til Volt er en ren elbil, men det afholder altså ikke GM fra at prøve lykken igen.
Lige som forgængeren er den nye generation en opladningshybrid med rækkeviddeforlænger i form af en 1,5 liters benzinmotor på 102 hk. I modsætning til den nuværende model har den nye Volt to elmotorer i stedet for én.Motorerne kobles ind enkeltvis eller sammen efter behov, og det skulle gøre eldriften 12 procent effektivere end før. Hele drivlinjen er i øvrigt 45 kg lettere end tidligere.
Øget rækkevidde
Rækkevidden på benzin er på knap 700 km, mens rækkevidden på ren eldrift opgives til 80 km efter amerikanske målemetoder. Det er 19 km mere end den nuværende model, og forbedringen er blandt andet opnået gennem større kapacitet i batteripakken, som opgives til 18,4 kWh mod tidligere 16,5.
Det er lykkedes at opnå den øgede kapacitet trods færre battericeller, idet antallet er reduceret fra 288 til 192. Det kan være en del af forklaringen på, at GM forventer at den forbedrede bil skal kunne sælges til samme eller lavere pris end forgængeren.
Plads til fem
Batteriet ligger stadig som et T i bunden af bilen, men ligger lavere i bilen, som nu er en femsæders mod forgængeren, som kun havde plads til fire personer, fordi batteripakken lå som en kraftig forhøjning ned gennem kabinen.
Opladningen af den nye Volt tager lidt længere på grund af den større kapacitet, men kan trods alt klares på 4,5 timer med 240V og 16A. I USA, hvor man bruger 120V, regner GM med, at opladningen tager 13 timer, men det ser man ikke som et problem.
Undersøgelser viser, at ejere af den nuværende generation har for vane at sætte bilen til opladning, så snart de kommer hjem fra arbejde, så den har mere end et halvt døgn at lade op i. Samme undersøgelse viser, at ejere af den nuværende Volt kører i gennemsnit 1.600 km mellem optankningerne på benzinstationen.
Næppe til Europa
GM oplyser ikke, om Volt kommer til Europa. Det ville kompliceres af, at mærket Chevrolet ikke længere eksisterer i Europa. Bilen kommer i hvert fald ikke som Ampera, da Opel uofficielt oplyser, at Ampera udgår, når produktionen af den nuværende generation slutter til sommer.
SE OGSÅ: Ampera har mistet gnisten