I maj og juni 2013 reklamerede Renault Danmark for de to modeller Scénic og Grand Scénic til særligt fordelagtige kampagnepriser. I prislisten, der lå på renault.dk, var førpriserne på bilmodellerne streget over, mens kampagnepriserne stod med rødt nedenunder.
Men førpriserne havde kun været gældende i cirka tre uger, før kampagnen startede, og efter Forbrugerombudsmandens opfattelse var sammenligningen mellem førpriserne og kampagnepriserne vildledende.
Potentielle bilkøbere fik nemlig indtryk af, at kampagnepriserne var den usædvanlige pris, mens førprisen var det normale prisniveau. Men det var stik modsat, da kampagnepriserne var gældende i længere tid end de angivne førpriser.
LÆS MERE: Bilimportører politianmeldt for fejl i annoncer
Fortsatte i flere måneder
Renault Danmark forlængede kampagnen frem til 30. september 2013 og fortsatte med at angive de samme overstregede førpriser som udtryk for det normale prisniveau. På det tidspunkt havde førpriserne ikke været gældende i flere måneder, og kampagneprisen var derfor i virkeligheden normalprisen.
– Prisen er en af de vigtigste oplysninger, som en forbruger skal have for at kunne vurdere, om et tilbud er godt eller ej. Derfor er det alvorligt, når Renault Danmark i flere måneder vildleder forbrugerne til at tro, at de får bilerne til en helt særlig pris, når det reelt set er den normale pris, forklarer konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen.
Efter kampagnen blev de gamle førpriser fra april 2013 stadig brugt som sammenligningsgrundlag i forhold til nye priser. Det fik besparelserne til at se større ud, end de var.
LÆS MERE: FDMs råd til bilhandel