Fotobiler skal blitze 100.000 timer årligt

Risikoen for at møde en automatisk fartkontrol bliver nu firedoblet. Mindst. Politiet afviser, at det skal udskrive så mange bøder som muligt.

De nye fotovogne går for alvor i aktion efter 1. februar.
Bilist

275 timer hver dag året rundt vil de nye fotovogne være i aktion. Mindst. For hver politikreds må gerne bruge ATK-bilerne mere end minimumstallet på 1.000 timer pr. bil.

Politikredsene har af politikerne fået et resultatetmål på de 1.000 måletimer pr. fotovogn, og indsatsen skal anvendes, hvor den adfærdsregulerende effekt er størst.

"Flere skal overholde fartgrænsen"

Chef for færdselspolitiet, Frank Mathiesen: Vi bliver ikke målt på, hvor mange bøder, vi får ind, men hvor mange timer, vi er i aktion. Foto: Torben Arent
Chef for færdselspolitiet, Frank Mathiesen: Vi bliver ikke målt på, hvor mange bøder, vi får ind, men hvor mange timer, vi er i aktion. Foto: Torben Arent

- Vi vil have flere til at overholde hastighedsgrænserne. Den øgede risiko for at blive opdaget skal få flere til at overholde hastighedsgrænserne, siger chefen for Nationalt Færdselscenter (også kendt som Rigspolitiets færdselsafdeling), Frank Mathiesen.

Politichefen understreger, at det ikke er et mål at få bøder ind.

600 mio, kr. ekstra i bøder

I finansloven er der regnet med 600 mio. kr. ekstra i særligt bødeindtægter?

- Det har jeg også set, men det er ikke noget, vi har fået at vide. Det indgår ikke i vores succeskriterier. Vi bliver målt på 1.000 timer pr. bil, siger Frank Mathiesen.

Politiet definerer indsatsen sådan, at bilerne skal anvendes på veje, hvor det giver den største forbedring af færdselssikkerhed og tryghed. Kontrollen kan enten være synlig eller skjult afhængig af, hvad politiet vurderer, vil give den største effekt.

FDM: brug gerne skilte

- FDM så helst, at der kom mere synligt politi på vejene, men vi er grundlæggende positive overfor, at det nu præciseres, at det er færdselssikkerheden, der er i fokus, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

FDM har dog en tilføjelse:

- Vi opfordrer til at de faste målestrækninger skiltes, som det kendes fra eksempelvis vejarbejder på motorvejene. En skiltning vil virke året rundt, siger Torben Lund Kudsk.

Med det nye digitale system kan operatøren med det samme se, om billedkvaliteten er i orden. Systemet aflæser automatisk nummerpladen.
Med det nye digitale system kan operatøren med det samme se, om billedkvaliteten er i orden. Systemet aflæser automatisk nummerpladen.
Undervejs skal Rigspolitiet evaluere den nye kontrol for at se, om den virker, som politiet tror, den vil. Falder gennemsnitsfarten på vejene, og skal fotobilerne skal fordeles anderledes geografisk.

SE OGSÅ: Skarpladte fotobiler rykker ud nu

I 2014 var hver af de 25 fotovogne i aktion i ca. 2.000 timer, men det høje tal skyldtes, at politiet pressede indsatsen pr. bil til det yderste, fordi de nye biler med nyt udstyr var forsinkede.

Bøden vil i fremtiden komme væsentlig hurtigere, siger politiet, da sagsbehandlingen bliver mere enkel med digital teknik. Man skal vænne sig til at holde øje med sin e-boks, hvor både bødeforlægget og en eventuel rykker vil dukke op.

Bøde til bilens ejer

Desuden har en lovændring gjort arbejdet væsentlig nemmere for politiet: Overskridelser på op til 30 procent kan ganske enkelt inddrives hos bilens ejer eller registrerede bruger. Denne hæfter for bøden og må selv rode med at finde den formastelige og få vedkommende til at betale, hvis det ikke er ejeren selv, der har kørt bilen.

SE OGSÅ: Nu får bilejeren ansvaret for fartbøden

Overskridelser på 30 procent og mere foregår som hidtil, da det kun er føreren, som kan få klip i kørekortet eller en frakendelse. Ca. 20 procent af fartsagerne er på over 30 procent.