Høj byggepris kan forsinke Tysklandstunnel

Planlægningen af den 18 km lange Femerntunnel er kommet i krise, efter at det har vist sig, at byggeriet kan blive markant dyrere end forventet.

Illustration: Femern
Trafik

Om få dage – 25. februar – fremsætter regeringen anlægslov for Femerntunnelen, men selv om der som udgangspunkt er solid opbakning fra et stort flertal i Folketinget, er projektet kommet i krise.

Tunnelen bliver nemlig markant dyrere end forventet, som det ser ud med de bud, et antal entreprenører er kommet med.

Ni mia. kr. dyrere

Femern A/S har budgetteret med en pris på 46 mia. kr. for kyst til kyst-delen, men efter at der er kommet bud på de fleste af byggeentrepriserne, ser prisen snarere ud til at blive 54,9 mia. kr.

Den 18 km lange tunnel mellem Lolland og Femern er kommet i krise, efter at anlægsprisen ser ud til at blive noget større end forventet. Illustration: Femern
Den 18 km lange tunnel mellem Lolland og Femern er kommet i krise, efter at anlægsprisen ser ud til at blive noget større end forventet. Illustration: Femern
Det oplyser transportminister Magnus Heunicke.

Det er ikke blot 8,9 mia. kr. over forventning, det er også 2,2 mia. mere, end den reserve til uforudsete udgifter, der var lagt ind som forsigtighedsbuffer.

Tilbagebetaling forlænges syv år

Dermed vil det også tage længere tid at betale anlægget tilbage med brugerbetaling. Hvis det første overslag havde holdt og Femerns trafikprognoser passer, ville det tage 32 år inkl. de danske landanlæg, og hvis hele reserven blev brugt, ville der gå 37 år.

Med de nyeste beløb er tilbagebetalingstiden oppe på 39 år. Uden yderligere uforudsete udgifter.

Det får transportminister Magnus Heunicke til at sige:

- Så Femern A/S har en klar opgave med at få forhandlet priserne ned.

SE VIDEO: Oplev turen under Femern Bælt

Han forstætter med ret dystre udtalelser:

- Lige nu er Femern Bælt-forbindelsen i en afgørende fase, hvor de samlede udfordringer og risici ved projektet er blevet større. Og de udfordringer skal vi have afklaret og reduceret mest muligt, inden byggeriet kan gå i gang.

- Konkret betyder det, at Femern A/S ikke kan underskrive kontrakterne med entreprenørerne, før forligskredsen i september har fået forelagt de endelige priser, omfanget af EU-støtte og en status på miljøgodkendelse og jernbaneudbygning i Tyskland og sagt god for, at byggeriet kan gå i gang.

Første spadestik udskudt

Dermed er det udelukket, at første spadestik kan tages kort efter sommerferien, som Femern A/S ellers havde stilet imod.

Projektet kan muligvis blive forsinket flere år. Både transportministeren og ordfører fra andre partier antyder, at en længere byggetid kan være en måde at få lavere priser fra entreprenører.

Dermed er den planlagte officielle åbning ved juletid 2021 bragt i fare.

SE OGSÅ: Femerntunnelen forsinkes yderligere et år