Suzuki bliver størst blandt de små

Suzuki Celerio er en ny mikrobil herhjemme til priser fra 94.000 kroner. Med fem døre, fem pladser, et stort bagagerum og mulighed for trækkrog vil Suzuki overhale konkurrenterne på de praktiske parametre.

Suzuki Celerio er en stor mikrobil. Den har altid fem døre, fem siddepladser og klassens største bagagerum.
Nyt om biler

Adgangen til kabinen er relativ let takket være dørenes store åbning, og selv ved bagsædet er der plads til to voksne eller tre børn. Fotos: Suzuki
Adgangen til kabinen er relativ let takket være dørenes store åbning, og selv ved bagsædet er der plads til to voksne eller tre børn. Fotos: Suzuki
Kampen om kunderne i mikrobilsklassen vil ingen ende tage. Nu er det Suzuki, der kaster ny benzin på bålet i form af mikrobilen Celerio. Den skal gøre det som forgængeren, Alto ikke kunne: Holde gang i Suzuki-salget herhjemme.

Midlet er en mikrobil til en gunstig pris og med en lang række egenskaber, der sætter Celerio øverst når den sammenlignes med konkurrenterne. Den nye Celerio produceres i Thailand, og den danske importør venter at kunne sælge omkring 2.000 biler i år.

Meget rummelig bil

Instrumenthuset er velordnet, men ikke ligefrem en stor oplevelse. Rattet er kun højdejusterbart, men udstyrsniveauet er imponerende.
Instrumenthuset er velordnet, men ikke ligefrem en stor oplevelse. Rattet er kun højdejusterbart, men udstyrsniveauet er imponerende.
Suzuki har opgjort, at Celerio med sine 254 liter har klassens største bagagerum. Fem siddepladser er også en unik egenskab og så har de dyreste udgaver (fra ca. 108.000 kr.) en 68 hk motor, der tillader en rekordhøj benzinøkonomi på hele 27,8 km pr. liter.

Grundmodellen (med ligeledes 68) hk må nøjes med 23,3 km/l.

Samtidig er bilen godkendt til at trække en anhænger på op til 400 kg uden bremser, og det gør i sig selv Celerio til noget særligt.

Flot udstyret

Selv billigste udgave har et pænt udstyrsniveau. Standard i alle udgaver er aircondition, cd-radio med bluetooth-styring af mobiltelefonen, fjernbetjent centrallås samt elruder i fordørene.

På sikkerhedssiden finder vi ligeledes i alle udgaver seks airbags, hvilket inkluderer de livreddende airbaggardiner. Derudover er der naturligvis dæktrykskontrol, antiudskridningssystemet ESC med indbygget hjulspindskontrol og bremseassistent samt selealarmer ved forsæderne og to isofix –beslag ved bagsædet.

Ikke testet af Euro NCAP

Som et sjovt introduktionstilbud kan man bestille bilen med anhængertræk for 9.990 kr. ekstra  men så følger der også en stor trailer med i købet.
Som et sjovt introduktionstilbud kan man bestille bilen med anhængertræk for 9.990 kr. ekstra men så følger der også en stor trailer med i købet.

Da det danske sikkerhedsudstyr i Celerio dermed er væsentligt mere omfattende end det, man generelt har valgt at udstyre bilerne med i Europa, har man ikke sikkerhedstestet en dansk variant af Celerio hos Euro NCAP. En ringere udstyret version er dog testet til tre ud af fem stjerner, og den test afslørede et udmærket grundlæggende sikkerhedsniveau, mens mængden af sikkerhedsudstyr som sagt ikke kunne udløse mere end et middelmådigt resultat.

I alle tilfælde skulle bilen dog også have været udstyret med fartbegrænser og selealarmer ved bagsædet, hvis den skulle have gjort sig håb om flere stjerner, men direkte usikker kan man ikke kalde de danske udgaver af Celerio.

Få en trailer med i købet

Celerio fås i to motorvarianter med en simpel eller en mere avanceret enliters benzinmotor. De er begge kommet til Danmark, og da man venter stor interesse fra købere til biler, hvor man kan montere et anhængertræk, har Suzuki lavet et introduktionstilbud på netop at få monteret en trækkrog: knap 10.000 kr. – men så følger der også en trailer med i købet!

Det er endnu en ny måde at skabe konkurrence i et segment, der nok er påvirket af, at danskerne generelt ser mere lyst på økonomien, men som dog stadig trækker mange nye kunder ind i bilverden hver dag. Motor bringer snarest en egentlig test af Suzuki Celerio.

SE OGSÅ: Suzuki gør klar til mikro-SUV