Bilejerne: Tysk luksus er bare bedst

Danskerne er generelt blevet mere tilfredse med deres biler, viser FDMs AutoIndex 2015-undersøgelse, der toppes af tysk trio.

BMW topper for 4. år i træk FDMs AutoIndex-undersøgelse som det mærke, bilejerne er mest tilfredse
Bilist

BMW er fortsat bilejernes liebling nummer ét. Sydtyskeren topper for 4. år i træk FDMs AutoIndex som det mærke, bilejerne samlet set er mest tilfredse med. På de to efterfølgende pladser har Mercedes-Benz og Audi byttet plads i forhold til sidste års undersøgelse.

Det skriver FDMs medlemsmagasin Motor, som i sit majnummer bringer hele årets AutoIndex-undersøgelse.

Det er 13. gang, FDM beder bilejerne vurdere tilfredsheden med deres bil, som tilsyneladende bare fortsætter med at stige og i 2015 er højere end nogensinde. I gennemsnit er den samlede tilfredshed steget med 1,7 procent i forhold til sidste år.

Se hele listen med de 22 bilmærker
Se hele listen med de 22 bilmærker

LÆS OGSÅ: Sådan stemmer bilejerne

Tilfredsheden stiger

”Spørger man bilejerne, er der ikke mange fingre at sætte på BMW. Ikke bare kvaliteten er i top, men man har også formået at højne oplevelsen på værkstedet og hos forhandleren, hvilket altså er med til at gøre BMW-ejerne de mest tilfredse bilejere,” siger Motors chefredaktør, Bo Christian Koch, og tilføjer:

”Nok så interessant er det, at bilejernes tilfredshed generelt fortsætter med at stige. Det viser, at mens forhandlere og importører ikke kan gøre meget ved, hvor godt bilerne er skruet sammen, kan de løfte oplevelsen af bilejerskabet på andre områder, hvilket de er lykkedes med de senere år. Det er selvsagt noget, FDM som forbrugerorganisation hilser velkomment.”

LÆS OGSÅ: Bilejere kender ikke bilens garanti

Fiat er ny bundprop

I årets AutoIndex indtager Fiat den kedelige sidsteplads blandt de i alt 22 bilmærker, der er med i undersøgelsen. Den plads har de senere år ellers tilhørt Chevrolet, som dog trækker sig fra det danske marked i år og derfor er siet fra.

”Mere end 31.000 danske privatbilejere har i år deltaget i AutoIndex, hvor de har svaret på næsten 120 spørgsmål om deres bil. Det gør ikke bare AutoIndex til Danmarks største hverdagstest af bilmærkerne på det danske marked, men også til et solidt forbrugerværktøj, der er oplagt at konsultere, hvis man står og skal købe bil,” siger Bo Christian Koch.

AutoIndex er gennemført af Loyalty Group for FDM i perioden januar-marts 2015.
Du kan læse meget mere om resultaterne i Motor fra april 2015 her (OBS: kræver login)

LÆS OGSÅ: Se de forskellige bilmærkers garantier