To miljøbiler og én prins

To danske universitetshold er klar til de uofficielle europamesterskaber i miljøkørsel, Shell Eco-Marathon. De blev sendt afsted med opmuntring og ros fra Prins Joachim.

De to hjemmebyggede miljøbiler syner ikke af meget sammen med Prins Joachims Audi A8 lang.
Bilist

DTU's "Dynamo" har en encylindret motor, der kører på bioætanol. Nyt i år er bl.a. automatgear. Fotos: Torben Arent
DTU's "Dynamo" har en encylindret motor, der kører på bioætanol. Nyt i år er bl.a. automatgear. Fotos: Torben Arent
Langt på literen i helt ekstrem grad er det, der tæller, når to danske universitetshold med deres hjemmebyggede miljøbiler stiller op blandt et par hundrede andre hold til Shell Eco-Marathon.

Det skulle gerne blive til over 600 km pr. liter, når holdene dyster midt i Rotterdam, Holland 22.-24. maj.

Både Roadrunners fra Danmarks Tekniske Universitet og Team Aalborg Energys brændselscellebil stiller op med grundlæggende samme bil som i fjor, men har i det forløbne år arbejdet med at optimere køretøjerne – akkurat som bilindustrien løbende gør.

Skal pænt over 600 km/l i år

DTU's kører, Carina Lindahl, får sig en lang snak med en meget interesseret Prins Joachim.
DTU's kører, Carina Lindahl, får sig en lang snak med en meget interesseret Prins Joachim.
Og begge hold har til hensigt at forbedre deres resultater fra sidste år, da holdene viste deres biler frem kort inden afgang til Holland.

DTU’s ”Dynamo”, der kører på bioetanol, har fået hævet kompressionen fra 1:12 til 1:14 eller 1:15, avanceret software til løbende ændring af brændstof-luft-blandingen foruden at den nu har fået automatgear.

Roadrunners nåede 611 km/l i 2013 og 575 km/l i fjor. Begge gange rakte det til at vinde i kategorien. Men i år skal det blive klart bedre end de to foregående gange.

SE OGSÅ: Triumf i hjemmebyggede biler

Aalborg Universitets ”Cimbrer” er en brændselscellebil, hvor styringen af brinttilførslen i år er forbedret, den såkaldte inverter er nydesignet fra grunden, og så har bilen fået datalink, så folkene i pitten bedre kan følge med i bilens opførsel på banen og sende tekstbeskeder til føreren. Dermed kan føreren bedre koncentrere sig om kørslen.

Aalborg Universitets "Cimbrer" har fået forbedret brinttilførslen.
Aalborg Universitets "Cimbrer" har fået forbedret brinttilførslen.
Brintbilen kørte sidste år – omregnet fra brint til benzin – 575 km pr. liter, og det skulle gerne forbedre med mindst ti procent. Det er ret meget siger holdet, når bilen i forvejen var optimeret.

Traditionen tro var Prins Joachim mødt op til fremvisningen på DTU i Kongens Lyngby for at kaste glans over arrangementet og sende holdene godt afsted til Rotterdam.

"Giv ikke gas, kør forsigtigt"

Prinsen, der selv er aktiv i bl.a. klassisk motorløb, nøjedes ikke med en kort tale, men kastede sig ud i lange og teknisk detaljerede samtaler med de to holds repræsentanter. Efter en halv times snak med holdende, sluttede han af med disse ord:

Prins Joachim brugte omkring et kvarter hos hvert hold med snak om bilernes teknik - her hos Aalborgs Team Energy.
Prins Joachim brugte omkring et kvarter hos hvert hold med snak om bilernes teknik - her hos Aalborgs Team Energy.
- Gå nu ud og vind nogle pokaler. Ikke bare for jeres egen skyld, men også for jeres fakulteter og for autobranchen. Men jeg kan ikke rigtigt sige ’gi’ den gas’ – men så kør forsigtigt, sagde prins Joachim.