
Det skulle gerne blive til over 600 km pr. liter, når holdene dyster midt i Rotterdam, Holland 22.-24. maj.
Både Roadrunners fra Danmarks Tekniske Universitet og Team Aalborg Energys brændselscellebil stiller op med grundlæggende samme bil som i fjor, men har i det forløbne år arbejdet med at optimere køretøjerne – akkurat som bilindustrien løbende gør.
Skal pænt over 600 km/l i år

DTU’s ”Dynamo”, der kører på bioetanol, har fået hævet kompressionen fra 1:12 til 1:14 eller 1:15, avanceret software til løbende ændring af brændstof-luft-blandingen foruden at den nu har fået automatgear.
Roadrunners nåede 611 km/l i 2013 og 575 km/l i fjor. Begge gange rakte det til at vinde i kategorien. Men i år skal det blive klart bedre end de to foregående gange.
SE OGSÅ: Triumf i hjemmebyggede biler
Aalborg Universitets ”Cimbrer” er en brændselscellebil, hvor styringen af brinttilførslen i år er forbedret, den såkaldte inverter er nydesignet fra grunden, og så har bilen fået datalink, så folkene i pitten bedre kan følge med i bilens opførsel på banen og sende tekstbeskeder til føreren. Dermed kan føreren bedre koncentrere sig om kørslen.

Traditionen tro var Prins Joachim mødt op til fremvisningen på DTU i Kongens Lyngby for at kaste glans over arrangementet og sende holdene godt afsted til Rotterdam.
"Giv ikke gas, kør forsigtigt"
Prinsen, der selv er aktiv i bl.a. klassisk motorløb, nøjedes ikke med en kort tale, men kastede sig ud i lange og teknisk detaljerede samtaler med de to holds repræsentanter. Efter en halv times snak med holdende, sluttede han af med disse ord:
