Branddrama nær ved at slukke øko-drøm

Den ene af de to danske eksperimentalbiler i Shell Eco-marathon udbrændte på det nærmeste to døgn inden starten på den store kør-ekstremt-langt-på-literen-konkurrence. Men bilen når måske at blive genopbygget.

Aalborg Universitets brændselscellebil virker driftssikker i år.
Nyt om biler

De 25 DTU-studerende arbejder i døgndrift i pitten med at genopbygge deres svært brandhærgede bil. Fotos:Torben Arent T
De 25 DTU-studerende arbejder i døgndrift i pitten med at genopbygge deres svært brandhærgede bil. Fotos:Torben Arent T
Kan man bygge en bil på under to døgn? Det kan man måske, hvis man er meget opfindsom og energisk, som 25 ingeniørstuderende fra Danmarks Tekniske Universitet.

I løbet af pinsen finder de ud af, om de kan genopbygge deres brændte økobil Dynamo, så den kan nå at deltage i de uofficielle europamesterskaber for hjemmebyggede økobiler, Shell Eco-marathon.

Natten mellem onsdag og torsdag gik der i ild den ætanolbil, de har puslet om de seneste ni måneder, mens den stod i sin garage ved testbanen i Rotterdam. Kl. fire torsdag morgen var holdet i gang med at besigtige skaderne, skille bilen ad og få reservedele fra Kongens Lyngby sendt til Holland.

Motorrummet var næsten udbrændt. Nu er ødelagte kulfiberdele erstattet af håndbygget aluminium. De to grønne plader er 3D-printet som en hjælp fra Aalborg Universitet.
Motorrummet var næsten udbrændt. Nu er ødelagte kulfiberdele erstattet af håndbygget aluminium. De to grønne plader er 3D-printet som en hjælp fra Aalborg Universitet.

Elektronik og kulfiber ødelagt

Al elektronik var brændt, motorrummet stærkt medtaget og dele af de bærende dele og karrosseriet helt ødelagt. Motoren blev skilt ad og samlet, ny elektronik installeret, de ødelagte kulfiberdele udskiftet med håndbøjede aluminiumsplader og to brandhærgede kulfiberfælge erstattet med tungere alufælge. Kollegrene fra Aalborg Universitet hjalp med at 3D-printe nye dele.   

Fredag eftermiddag var holdet optimistisk, selv om bilens vægt nok stiger fra 120 til 135 kg, og meget af elektronikken er af ældre generationer med dårligere ydeevne. De første test viste desuden, at den nye elektronik ikke kunne tale sammen. På den måde – at det er elektronikken der driller mest - minder eksperimentalbilerne om helt almindelige biler.

Det kræver stimulancer at holde genopbygningen kørende næsten i døgndrift.
Det kræver stimulancer at holde genopbygningen kørende næsten i døgndrift.

Ingen testture

Holdet har mistet alle prøveture, men håber at kunne få den ombyggede sikkerhedsgodkendt af de nøjeregnende Shell-folk, så bilen kan nå selve konkurrencerne lørdag og søndag.

DTU’s Roadrunners er forsvarende europamester i kategorien bioætanol-biler. Bedste resultatet er 612 km pr. liter.

SE OGSÅ: Klar til det vilde mål: 650 km/l

Brændselscellebil kører for kort på literen 

Fire 3D-printer har Aalborg Universitet medbragt. I sidste øjeblik printes her en fodstøtte til chaufføren.
Fire 3D-printer har Aalborg Universitet medbragt. I sidste øjeblik printes her en fodstøtte til chaufføren.
Et andet sted på det store testområde i Rotterdam, Shells hjemby, kæmpede det andet danske hold fra Aalborg Universitet også med at få bilen klar til konkurrencen. Bilen Cimbrer, der drives af en brændselscelle, er optimeret siden sidste år, men de første prøvekørsler viste alligevel, at bilen brugte ca. ti procent mere brint end sidste år, hvor Aalborg-holdet blev nr. to i kategorien.

Fejlen lå i for stor mekanisk modstand, og en justering af hjulophæng og andre mekaniske komponenter så ud til at bringe bilen tilbage på økosporet.

Sætter måske nybygget motor i

Aalborg Universitet havde kun mindre problemer op til starten på Shell Eco-marathon. Men at bilen brugte for meget brændstof var også problematisk nok i et økoløb.
Aalborg Universitet havde kun mindre problemer op til starten på Shell Eco-marathon. Men at bilen brugte for meget brændstof var også problematisk nok i et økoløb.
Sideløbende arbejder holdet videre på sin nye Grundfos-motor og hjemmekonstruerede, computerstyrede jævnstrøms-vekselstrømsomformer.

Den nye motor, som er på 400 watt (ca. en halv hestekræft), bliver tidligst installeret, når holdet har fået noteret mindst et rimeligt resultat i konkurrencen. De to nuværende motorer yder hver 96 watt.