I løbet af pinsen finder de ud af, om de kan genopbygge deres brændte økobil Dynamo, så den kan nå at deltage i de uofficielle europamesterskaber for hjemmebyggede økobiler, Shell Eco-marathon.
Natten mellem onsdag og torsdag gik der i ild den ætanolbil, de har puslet om de seneste ni måneder, mens den stod i sin garage ved testbanen i Rotterdam. Kl. fire torsdag morgen var holdet i gang med at besigtige skaderne, skille bilen ad og få reservedele fra Kongens Lyngby sendt til Holland.
Elektronik og kulfiber ødelagt
Al elektronik var brændt, motorrummet stærkt medtaget og dele af de bærende dele og karrosseriet helt ødelagt. Motoren blev skilt ad og samlet, ny elektronik installeret, de ødelagte kulfiberdele udskiftet med håndbøjede aluminiumsplader og to brandhærgede kulfiberfælge erstattet med tungere alufælge. Kollegrene fra Aalborg Universitet hjalp med at 3D-printe nye dele.
Fredag eftermiddag var holdet optimistisk, selv om bilens vægt nok stiger fra 120 til 135 kg, og meget af elektronikken er af ældre generationer med dårligere ydeevne. De første test viste desuden, at den nye elektronik ikke kunne tale sammen. På den måde – at det er elektronikken der driller mest - minder eksperimentalbilerne om helt almindelige biler.
Ingen testture
Holdet har mistet alle prøveture, men håber at kunne få den ombyggede sikkerhedsgodkendt af de nøjeregnende Shell-folk, så bilen kan nå selve konkurrencerne lørdag og søndag.
DTU’s Roadrunners er forsvarende europamester i kategorien bioætanol-biler. Bedste resultatet er 612 km pr. liter.
SE OGSÅ: Klar til det vilde mål: 650 km/l
Brændselscellebil kører for kort på literen
Et andet sted på det store testområde i Rotterdam, Shells hjemby, kæmpede det andet danske hold fra Aalborg Universitet også med at få bilen klar til konkurrencen. Bilen Cimbrer, der drives af en brændselscelle, er optimeret siden sidste år, men de første prøvekørsler viste alligevel, at bilen brugte ca. ti procent mere brint end sidste år, hvor Aalborg-holdet blev nr. to i kategorien.Fejlen lå i for stor mekanisk modstand, og en justering af hjulophæng og andre mekaniske komponenter så ud til at bringe bilen tilbage på økosporet.
Sætter måske nybygget motor i
Sideløbende arbejder holdet videre på sin nye Grundfos-motor og hjemmekonstruerede, computerstyrede jævnstrøms-vekselstrømsomformer.Den nye motor, som er på 400 watt (ca. en halv hestekræft), bliver tidligst installeret, når holdet har fået noteret mindst et rimeligt resultat i konkurrencen. De to nuværende motorer yder hver 96 watt.