Citroën bøder 100.000 kr. for ulovlig annonce

En annonce for Citroën C3, der blev bragt 43 gange i landsækkende medier, var ikke i overensstemmelse med reglerne. Bilimportøren må derfor betale en bøde på 100.000 kr.

Citroën C3.
Bilist

Forbrugerombudsmanden politianmeldte i oktober 2014 Citroën Danmark for at overtræde markedsføringsloven i en avisannonce for Citroën C3. Bilimportøren gav forbrugerne utilstrækkelige kreditoplysninger om billån. Det udløser nu en bøde på 100.000 kr.

Annoncen blev bragt 43 gange i forskellige landsdækkende aviser i perioden fra den 21. november til den 13. december 2013.

Citroën Danmark havde ikke oplyst kontantprisen på bilen, og om at de samarbejdede med en eller flere kreditudbydere. De øvrige lovpligtige kreditoplysninger som f.eks. ÅOP og de samlede kreditomkostninger fremgik heller ikke klart og tydeligt. De stod i stedet med mindre synlig tekst allernederst i annoncen. Herudover var der også utilstrækkelige kreditoplysninger på Citroëns hjemmeside.

Flere sager på vej

Peugeot og Hyundai er også blevet politianmeldt for lignende forseelser, og ifølge forbrugerombudsmanden er flere på vej.

– Det er alvorligt, når Citroën Danmark skjuler eller helt udelader vigtige kreditoplysninger, så forbrugerne ikke får det fulde billede af, hvad billånet betyder for deres økonomi. Men sagen er desværre blot en af de seneste på et område, som jeg har fokus på, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

LÆS MERE: Bilimportører politianmeldt for fejl i annoncer

Kreditoplysningerne skal bl.a. vises klart, tydeligt og på fremtrædende måde ved hjælp af et repræsentativt eksempel, så forbrugerne får øje på oplysningerne, når de ser markedsføringen.

Citroën accepterer bøden

Hos Citroën accepterer man bøden, der fastsættes ud fra bl.a. et skøn af fortjeneste på annoncen, grovheden og omfanget.

– Vi prøver altid at overholde retningslinjerne, og derfor er det godt, at det er præciseret, hvad man må og ikke må, forklarer Ellen Nørregaard, informationschef hos Citroën Danmark.

I 2012 kritiserede forbrugerombudsmanden også Citroën for udformning af annoncer.

LÆS MERE: Citroën sat på plads af ombudsmand