Kend de nye skilte og striber

Bilisterne skal lære nye skilte og striber at kende, efter at det er blevet lovligt – på bestemte tider – at køre i motorvejens nødspor. Særligt striben kan drille, og FDM har argumenteret for, at man beholdt den normale, ubrudte linje.

Trafik

Skiltene herover er nye i den danske skilteskov – men burde være nogenlunde selvforklarende.

De nye tavler har tre indstillinger. Længst til venstre vises "normalsituationen", hvor fartgrænsen er 110 km i timen. Nødsporet må IKKE bruges. Varianten i midten, der typisk vil være tændt i morgen-myldretiden, viser, at nødsporet, dvs. vognbanen til højre for den stiplede linje, må bruges. Fartgrænse: 80 km/t. Længst til højre angives, at nødsporet skal forlades, enten fordi der holder et havareret køretøj, eller at nødsporet lukker permanent for resten af dagen. Alle biler i nødsporet skal i god ro og orden forlade det.
De nye tavler har tre indstillinger. Længst til venstre vises "normalsituationen", hvor fartgrænsen er 110 km i timen. Nødsporet må IKKE bruges. Varianten i midten, der typisk vil være tændt i morgen-myldretiden, viser, at nødsporet, dvs. vognbanen til højre for den stiplede linje, må bruges. Fartgrænse: 80 km/t. Længst til højre angives, at nødsporet skal forlades, enten fordi der holder et havareret køretøj, eller at nødsporet lukker permanent for resten af dagen. Alle biler i nødsporet skal i god ro og orden forlade det.
Det er den stribe, der adskiller nødsporet fra de almindelige vognbaner på Hillerødmotorvejen nord for København, derimod ikke. Dens betydning er ret vigtig, for det kan give en slem bøde at overtræde den på tidspunkter, hvor man ikke må.

Den nye stribe har det officielle navn ”Q 48 punkteret fleksibel kantlinje” og blev indført ved en bekendtgørelse i 2012 – med det ene formål at skulle bruges til forsøget med kørsel i nødspor.

Findes kun på Hillerødmotorvejen

Derfor findes den indtil videre kun på to km af Hillerødmotorvejen i indadgående retning mellem Værløse og Bagsværd.

LÆS MERE: Rullende start for kørsel i nødspor

Stribens betydning er ret vigtig at kende, for den betyder enkelt sagt, at man kun må køre hen over den, når skiltene langs vejen giver lov til det.

FDM: skaber forvirring

Den nye type afstribning er ikke FDMs kop te, fordi det efter FDMs opfattelse kan skabe forvirring.

”Alle bilister ved, at en fuldt optrukken kantlinje ikke må overskrides, og at en punkteret kantlinje gerne må overskrides,” skrev FDM bl.a. i et høringssvar til Vejdirektoratet, inden den nye bekendtgørelse blev vedtaget. Behold den udbrudte kantlinje, lød opfordringen.

- Det vil eliminere risikoen for, at bilister i størsteparten af døgnets timer, hvor nødsporet ikke må anvendes, bliver forvirret og misforstår kantlinjens betydning og ulovligt kører ind i nødsporet, siger jurist i FDM, Dennis Lange.

- Det må trods alt være bedre, at risikoen for misforståelse sker i de få timer, hvor nødsporet må anvendes, end i de mange timer, hvor nødsporet ikke må anvendes, siger FDM-juristen.

Den nye kantlinje, der er 30 cm bred, har 10 m lange striber og 2,5 m korte mellemrum.

Snørklet beskrivelse

Den brede, stiplede kantlinje med lange striber og korte mellemrum må kun overskrides, når tavler langs vejen indikerer det - eller hvis bilen går i stykker og man får brug for at holde i nødsporet.
Den brede, stiplede kantlinje med lange striber og korte mellemrum må kun overskrides, når tavler langs vejen indikerer det - eller hvis bilen går i stykker og man får brug for at holde i nødsporet.
Den officielle formulering er mere end snørklet. ”Q 48 Punkteret fleksibel kantlinje har samme betydning som Q 46 Ubrudt kantlinje, jf. bekendtgørelse om vejafmærkning, hvis andet ikke er angivet.”

Så er man nødt til at slå op under Q 46, og her er betydningen, at en sådan – når den vender ud mod rabatten – ikke må overskrides, undtagen i helt bestemte situationer, som f.eks. ”i forbindelse med standsning eller parkering eller ved kørsel ind på eller ud fra vejen.” Og det er der ikke tale om ved almindelig kørsel på motorvejen.

Men så er der den nye formulering ”Hvis ikke andet er angivet”. Og det betyder i praksis, at de nye, elektroniske skilte giver lov til at krydse linjen, så man kan køre ind i – og ud fra - nødsporet.