Skiltene herover er nye i den danske skilteskov – men burde være nogenlunde selvforklarende.
Det er den stribe, der adskiller nødsporet fra de almindelige vognbaner på Hillerødmotorvejen nord for København, derimod ikke. Dens betydning er ret vigtig, for det kan give en slem bøde at overtræde den på tidspunkter, hvor man ikke må.Den nye stribe har det officielle navn ”Q 48 punkteret fleksibel kantlinje” og blev indført ved en bekendtgørelse i 2012 – med det ene formål at skulle bruges til forsøget med kørsel i nødspor.
Findes kun på Hillerødmotorvejen
Derfor findes den indtil videre kun på to km af Hillerødmotorvejen i indadgående retning mellem Værløse og Bagsværd.
LÆS MERE: Rullende start for kørsel i nødspor
Stribens betydning er ret vigtig at kende, for den betyder enkelt sagt, at man kun må køre hen over den, når skiltene langs vejen giver lov til det.
FDM: skaber forvirring
Den nye type afstribning er ikke FDMs kop te, fordi det efter FDMs opfattelse kan skabe forvirring.
”Alle bilister ved, at en fuldt optrukken kantlinje ikke må overskrides, og at en punkteret kantlinje gerne må overskrides,” skrev FDM bl.a. i et høringssvar til Vejdirektoratet, inden den nye bekendtgørelse blev vedtaget. Behold den udbrudte kantlinje, lød opfordringen.
- Det vil eliminere risikoen for, at bilister i størsteparten af døgnets timer, hvor nødsporet ikke må anvendes, bliver forvirret og misforstår kantlinjens betydning og ulovligt kører ind i nødsporet, siger jurist i FDM, Dennis Lange.
- Det må trods alt være bedre, at risikoen for misforståelse sker i de få timer, hvor nødsporet må anvendes, end i de mange timer, hvor nødsporet ikke må anvendes, siger FDM-juristen.
Den nye kantlinje, der er 30 cm bred, har 10 m lange striber og 2,5 m korte mellemrum.
Snørklet beskrivelse
Den officielle formulering er mere end snørklet. ”Q 48 Punkteret fleksibel kantlinje har samme betydning som Q 46 Ubrudt kantlinje, jf. bekendtgørelse om vejafmærkning, hvis andet ikke er angivet.”Så er man nødt til at slå op under Q 46, og her er betydningen, at en sådan – når den vender ud mod rabatten – ikke må overskrides, undtagen i helt bestemte situationer, som f.eks. ”i forbindelse med standsning eller parkering eller ved kørsel ind på eller ud fra vejen.” Og det er der ikke tale om ved almindelig kørsel på motorvejen.
Men så er der den nye formulering ”Hvis ikke andet er angivet”. Og det betyder i praksis, at de nye, elektroniske skilte giver lov til at krydse linjen, så man kan køre ind i – og ud fra - nødsporet.