Lastbiler skal stables på rastepladser

Et nyt system kan pakke lastbiler tæt sammen på rastepladser, så parkerede lastbiler fylder meget mindre. Dermed kan man måske undgå kostbare udvidelser af rastepladser langs motorvejene.

Trafik

Ude på motrovejen oplyses, hvor mange ledige lastbil-pladser, der er på rastepladsen. Informationen kan også fås på chaufførens navigationsapparat.
Ude på motrovejen oplyses, hvor mange ledige lastbil-pladser, der er på rastepladsen. Informationen kan også fås på chaufførens navigationsapparat.
Det er ikke kun på vejene, at lastbiler fylder godt. Det gør de også, når de skal parkeres, og da lastbiltrafikken som personbilkørslen er steget gevaldigt de senere år, giver det nu problemer på rastepladserne langs motorvejene.

Det betyder forstoppelse på rastepladserne, at chaufførerne holder ud i nødsporet, eller at de fristes til at springe deres lovbefalede pauser over.

Derfor er fire rastepladser langs motorvejene den seneste tid udbygget eller er i gang med at blive udbygget, men nu forsøger Vejdirektoratets sig med en alternativ løsning, der både kan vise sig bedre og billigere: Lastbilerne skal pakkes tæt som i en færgehavn.

Når lastbilerne ankommer til rastepladsen, taster chaufføren på en skærm, hvor længe han vil parkere. Så får han anvist en bane og bommen går op.
Når lastbilerne ankommer til rastepladsen, taster chaufføren på en skærm, hvor længe han vil parkere. Så får han anvist en bane og bommen går op.
Transportminister Henrik Dam Kristensen har netop indviet et stort forsøgsanlæg på rasteplads Ustrup Øst på E45 i Sønderjylland. I stedet for den normale skråparkering, opstilles lastvognstogene på rad og række som i en færgehavn.

Booker tid

Det kræver en sindrig planlægning.

Systemet går ud på, at chaufføren tjekker ind ved en automat (der kender 15 sprog), vælger hvor længe han vil parkere og kører så ind i den anviste bane, der angives på automaten og bagefter anvises ved lysende striber i asfalten. I Ustrup er der ni baner.

Den orange skrift er svært at læse i farten, og en del lastbiler kørte på åbningsdagen ind på personbilerens område, da chaufførerne tolkede bommen som "her skal betales".
Den orange skrift er svært at læse i farten, og en del lastbiler kørte på åbningsdagen ind på personbilerens område, da chaufførerne tolkede bommen som "her skal betales".
En lastbilchauffør ved som regel, om han blot skal på toilettet eller parkere i én, to eller otte timer.

Kan ikke køre før tid

Derefter parkeres lastbiler efter, hvornår de skal afsted, så der altid bør være frit foran bilen, når den skal afsted. Lastbilerne holder så tæt, at de ikke kan "bryde ud" i utide.

Med det nye system kan der være 50 procent flere lastbiler – i alt 42 almindelige lastvognstog – på samme areal.

Driftsdirektør Niels Christian Skov Nielsen, Vejdirektoratet, ser mulighed i, at man på den få både en bedre og billigere udvidelse af kapaciteten.

En bevægelig laserskanner over hver vognbane holder øje med, hvor fyldt den enkelte bane er. Det er for-skelligt, hvor lange lastbiler er: Et almindeligt lastvognstog fylder 18 meter, og hvis det er et modul-vogntog, en blokvogn eller en vindmølletransport, er længden 25 meter eller mere.
En bevægelig laserskanner over hver vognbane holder øje med, hvor fyldt den enkelte bane er. Det er for-skelligt, hvor lange lastbiler er: Et almindeligt lastvognstog fylder 18 meter, og hvis det er et modul-vogntog, en blokvogn eller en vindmølletransport, er længden 25 meter eller mere.

Mere trygt

Fordelene for chaufførerne er, at rastepladsen bliver mere overskuelig og tryg, særligt når de skal overnatte. Det skyldes, at lastbilerne holder tættere sammen, og at området er indrettet uden "skjulesteder". Desuden sidder der videokameraer i lysmasterne.

En anden servicefordel er, at skilte ude på motorvejen fortæller, om der er plads på rastepladsen – en oplysning chaufføren også kan få på sit navigationsapparat.

Prisen for det elektroniske lastbil-anlæg er 4,5 mio. kr. inklusive fem års drift. Dertil kommer den fysiske ombygning, som skulle være foretaget alligevel, samt Vejdirektoratets og rådgivningsfirmaet Rambølls udviklingsomkostninger.

Chauffører frygter betaling

Transportminister Henrik Dam Kristensens indvielse af den elektroniske lastbilparkering i Sønderjylland foregik under jordnære forhold: i rastepladsens cafeteria.
Transportminister Henrik Dam Kristensens indvielse af den elektroniske lastbilparkering i Sønderjylland foregik under jordnære forhold: i rastepladsens cafeteria.
Der er gjort meget ud af at sikre stabil drift og sikker teknik, men planlæggerne har åbenbart ikke helt taget højde for den menneskelige faktor.

Trods (svært læselige) skilte om, at er parkeringen er gratis, reagerede chaufførerne på åbningsdagen med skepsis, da de så en bom, som de åbenbart tolkede som "betaling".

Derfor kørte mange ind på personbilernes rasteplads, hvor der på et tidspunkt holdt flere lastbiler end inde på den fine nye lastbilparkering.