2-serien er BMWs nye sportsfamilie

De mere specielle versioner fra den hidtidige 1-serie opgraderes nu til at hedde 2-serien. Baghjulstræk bibeholdes.

Nyt om biler

BMW har ikke bare travlt med at udbygge sin nye 4-familie. En 2-serie bliver også grundlagt nu.

BMW 2-serie Coupé har en traditionel coupéfacon. Nyheden er syv cm længere og har tre cm større akselafstand end 1 Coupé, som den afløser.
BMW 2-serie Coupé har en traditionel coupéfacon. Nyheden er syv cm længere og har tre cm større akselafstand end 1 Coupé, som den afløser.
Idéen er den samme: 2-serie-bilerne er de mere emotionelle og eksklusive varianter af 1-serien, og BMW lægger ud med en 2 Coupé, der er klar til salg til marts. En cabriolet er formentlig klar ret hurtigt efter.

Stadig baghjulstræk

Lidt overraskende får 2 Coupé baghjulstræk. Det har den nuværende 1-serie også, men BMW er i fuld gang med at udvikle en helt ny forhjulstrukket platform til de mindste modeller.

2 Coupé afløser 1 Coupé og er lidt større på alle ledder: Længden er øget syv cm til 4,43 meter og bredden og akselafstanden tre cm. Det sidste giver to cm bedre benplads bag, og desuden er bagagerummet vokset en smule.

To benzin- og tre dieselmotorer

Inden døre er alt i den sædvanlige BMW-stil.
Inden døre er alt i den sædvanlige BMW-stil.
Fem motorvarianter er klar fra begyndelsen: 220i (184 hk), 218d (143 hk), 220d (184 hk) og 225d (218 hk).

Endelig er der M-versionen M235i, som får sine 326 hk fra en 3,0-liters, sekscylindret rækkemotor med M Performance Twinpower-teknik. 0-100 km/t. klares på fem sekunder. Som ekstraudstyr fås en ottetrins automatgearkasse med "launch control", hvilket bringer 0-100-tiden ned på 4,8 sekunder.

Tre eller fire køreprogrammer

2-serien har som standard "Driving Experience Control", som indebærer, at man kan vælge tre kørestile: Comfort, Sport og Eco Pro. De mest sportslige varianter har desuden den mere ultimative "Sport+".