Partierne sorteret efter antal medlemmer i byrådet.
Socialdemokratiet
Partiprogrammet hedder Aalborg vision 2020. Velfungerende infrastruktur uanset transportmiddel gør Aalborg til en attraktiv tilflytterby. CO2-neutral by i 2020 med cykelsystem. Ladningsinfrastruktur med alternative drivmidler. Konkurrencedygtig letbane. Bykernen skal være bilfri og til gengæld have billigere og mere attraktiv kollektiv transport.
Læs partiets politik (eksternt link)
Venstre
Partiet ønsker en tredje Limfjordsforbindelse, men nævner stort set ikke privatbilisme i sit 40 siders valgprogram.
Læs partiets politik (eksternt link)
Det Konservative Folkeparti
Går ind for et generelt løft af kommunens veje. Biler har et legitimt krav til adgang til byen og derved til tilstrækkelig vejkapacitet og parkering. Partiet vil have en tredje Limfjordsforbindelse og grønne bølger i trafikken. Ser gerne grønne projekter, der reducerer den stigende privatbilisme – herunder letbaner og shuttlebusser fra fjernparkeringspladser.
Læs partiets politik (eksternt link)
Socialistisk Folkeparti
Ønsker bæredygtig byudviklilng og kollektiv transport. Cyklismen skal øges, og der skal færre biler over Limfjorden. Trafikpolitik med fokus på folk uden bil. Reduktion af bilisme til fordel for cykler og kollektiv trafik. Bedre miljø ved reduktion af biler.
Læs partiets politik (eksternt link)
Det Radikale Venstre
Partiet prioriterer busser, cykler, letbane og billigere kollektiv trafik. Ønsker trafiksanering af Reberbansgade.
Læs partiets politik (eksternt link)
Dansk Folkeparti
Partiet ønsker lastbiler ud af bymidten, grønne bølger på udvalgte strækninger, flere parkeringspladser i bymidten og fortsat modernisering af veje og cykelstier.
Læs partiets politik (eksternt link)
Enhedslisten
Bedre vilkår for cykler og billigere kollektiv trafik. Mindre biltrafik. Grøn omstilling og nej til tredje Limfjordsforbindelse, men ja til en letbane.
Læs partiets politik (eksternt link)
Liberal Alliance
Intet tilgængeligt valgoplæg.
LÆS MERE: Trafikpolitik i København
LÆS MERE: Trafikpolitik i Aarhus
LÆS MERE: Trafikpolitik i Odense