Kommuner tjener på parkering
En undersøgelse som FDM har foretaget blandt 17 af landets største kommuner viser, at både P-afgiften og kommunernes indtjening på parkering stiger, men pengene bruges ikke til at forbedre vej- og parkeringsforhold for bilisterne.
Pengene skal bruges til bedre forhold
Det at have et sted at parkere sin bil er en vigtig del af infrastrukturen. Som udgangspunkt finder FDM det rimeligt, at de der benytter infrastrukturen også er dem, der betaler for den. Derfor er en vis form for betaling for at parkere også i orden, men når parkeringsindtægterne blot ender i kommunekassen, og ikke bliver brugt til at forbedre forholdene for bilisterne, må FDM tænde advarselslamperne.
Bilisterne bliver betalerne
FDM finder det problematisk, at de kommunale parkeringspladser bliver brugt som en skatteskrue. Det er ingen hemmelighed, at der er kamp om pengene i kommunerne til børnehaver, skoler, plejehjem m.v., men det er ikke rimeligt, at bilisterne skal belastes for at kommunernes økonomi kan løbe rundt. Lovligheden af at bruge parkeringsindtægterne til at finansiere kommunernes økonomi kan også diskuteres.
Kommuner: læs vejloven
Inden guldet fra p-pladserne fylder de slunkne kommunekasser, opfordrer FDM kommunerne til at nærlæse vejloven. Her fremgår det, at parkeringsafgifterne kun bør opkræves i de tilfælde, hvor der af færdselsmæssige hensyn er særligt behov for det. Kommunerne må således ikke opkræve parkeringsafgifter med henblik på at skaffe den enkelte kommune en indtægt. Denne tolkning fremgik af et svar, som Transportministeren for nylig gav til Folketinget.
FDM vil følge udvikling nøje og opfordrer kommunerne til at sikre en bedre sammenhæng i infrastrukturen. At nedlægge p-pladser samtidig med at p-taksterne hæves, som det er sket i København, er ikke et eksempel til efterfølgelse.