Regeringens kommende investeringsplan for fremtidens infrastruktur er kommet højt på den politiske dagsorden, og der nedsættes et ministerudvalg med syv ministre (Finans, transport, økonomi og erhverv, skat, klima- og energi, miljø og kultur). Det er planen, at ministerudvalget skal kunne aflevere et færdigt investeringsforslag til Folketingets åbning 9. oktober – et forslag som kan indgå i drøftelserne af finanslov 2009.
Større beløb til infrastruktur
FDM glæder sig over, at infrastrukturen nu kommer højt op på den politiske dagsorden, hvor den naturligt hører hjemme set i lyset af dens betydning for såvel den enkelte som samfundet. Derfor har vi også en klar forventning om, at der i forbindelse med investeringsplanen afsættes et markant større beløb til infrastruktur end de nuværende 2-3 mia. kr. årligt.
Samfundets opgave at finde midler
En velfungerende infrastruktur er forudsætningen for mobiliteten og dermed et velfungerede samfund, og det må være samfundets opgave at finde midlerne til de nødvendige investeringer. Yderligere brugerbetaling udover de nuværende mere end 50 mia. kr. der årligt lægges i bilafgifter, tager FDM klar afstand fra. Tankerne om en særlig infrastrukturfond baseret på de ekstraordinære olieindtægter fra Nordsøen er til gengæld en god løsning, der kan give danskerne værdi af oliepengene mange år endnu.
Husk pendlerne
I kommissoriet er der stor fokus på udbygningen af togdriften for at kunne aflaste vejnettet og reducere udledningen af CO2. Det er uden tvivl vigtigt også at udbygge den kollektive transport, men den løser dog langt fra danskerne transportbehov.
I dag transporteres 8 ud af 10 personer i bil, mens togene kun transporterer færre end 1 ud af 10. I relation til den såkaldte 1-time model, hvor målet er hurtigtog mellem de største byer, er det vigtigt at huske på, at den mest effektfulde måde at flytte pendlere fra bilen til toget er ved at øge kapaciteten på de regionale pendlertog.
Søsæt nye vejprojekter nu
FDM ser med tilfredshed, at Regeringen fastslår, at der fortsat skal være gode muligheder for at være bilist i Danmark og derfor har lyttet til infrastrukturkommissionens anbefalinger og peger på en række af de mest presserende vejinvesteringer. FDM ser frem til, at disse vejprojekter hurtigt bliver iværksat, men pointerer, at der skal afsættes midler til også på længere sigt at sikre en optimal vejudbygning.
Hvad med ITS?
I kommissoriet synes ITS at være nedtonet. For FDM er ITS en effektiv og hurtigt metode til at øge kapaciteten og sikkerheden på det eksisterende vejnet, og vi ser gerne, at der også allerede i begyndelsen af investeringsperioden findes midler til ITS.
Høje afgifter holder teknologien tilbage
Endelig peges der i kommissoriet på, at Danmark skal blive et teknologitestlaboratorium for transportområdet. Det ser FDM meget frem til, men må nødvendigvis pege på, at de nuværende bilafgifter snarer fastholder de danske bilister i gårsdagens bilteknologi til skade for miljø og sikkerheden.