I et lidt kønsløst lokale i McLarens imponerende hovedsæde i Woking sidder Kevin Magnussen på en skammel og svarer på spørgsmål fra en lille gruppe danske journalister, som hver har fået 10 minutters interview. Journalisterne er inviteret til England af en af McLarens sponsorer, whiskymærket Johnnie Walker. Som kører for McLaren er Kevin også ambassadør for Johnnie Walkers verdensomspændende kampagne mod spirituskørsel, „Join the Pact” , men det er tydeligt, at Danmarks nye F1-stjerne hellere vil tale racerløb end færdselssikkerhed.
– Det er bare så fedt, det her, siger han med en ung mands oprigtige entusiasme. Jeg elsker at være i F1, og jeg har ventet i lang tid og arbejdet hårdt for at nå hertil.
Savner vennerne og hunden
Kevin Magnussen er selvfølgelig klar over, at hans avancement til fuldtids F1-kører nærmest overnight har gjort ham til et stort navn i Danmark.
– Men skal jeg være helt ærlig, lægger jeg ikke så meget mærke til det herovre, siger han. Jeg mærker ikke så meget til noget forventningspres, og det er stadig lidt en leg for mig. Jeg ved da godt, at det er en stor ting, men lige nu nyder jeg det bare, siger han om drømmen, der nu er blevet vekslet til et fuldtidsjob med 12-timers arbejdsdage og endeløse test og simuleringer.
Kevin Magnussen lægger da heller ikke skjul på, at vejen frem mod formel 1 har haft sine omkostninger:
– Jeg har ikke rigtig tid til at være ung lige nu, og jeg savner da også af og til at være hjemme med mine venner og min hund, siger han. Men samtidig har jeg bare så meget lyst til det her, at det helt overskygger alt andet.
Bedre forberedt end far
Kevins far, Jan Magnussen, kørte formel 1 for Stewart i 1997 og 1998, og han har aldrig lagt skjul på, at han mestendels har bitre minder fra den tid.
– Det er klart, at jeg har talt med min far om formel 1, og jeg ved da godt, at han ikke husker det som en god tid. Min far har selv sagt – og det tror jeg, han har ret i – at han var for gammel, da han kom i F1, og det er nok den største forskel på ham og mig. Jeg har været på kontrakt med McLaren, fra jeg var 15-16 år gammel, og det har hele tiden ligget i kortene, at jeg skulle i F1 en dag.
– Derfor har jeg fra day one lært, hvad det vil sige at være F1-kører, og jeg har hele tiden vidst, præcis hvad jeg skulle gøre for at nå mit og teamets mål. Og så er der nok heller ingen tvivl om, at min far ikke havde de rigtige mennesker omkring sig, da han var i F1, hvor jeg på den anden side har haft McLaren i ryggen fra starten. Det har selvfølgelig også sin pris. McLaren kræver, at jeg er den bedste på alle områder, og at jeg yder det absolut bedste til enhver tid.
Jeg er bare en del af bilen
Det er store krav til en 21-årig, men Kevin Magnussen er bemærkelsesværdig nøgtern i sin vurdering af sin rolle i teamet:
– Jeg er en del af bilen ligesom gearkassen, siger han, og jeg er helt på det rene med, at hvis en del ikke virker, bliver den skiftet ud.
Kevin Magnussen nævner en anden ting, der har ændret sig på de små 20 år, der er gået, siden hans far kørte F1:
– Det er ikke længere nok bare at være naturligt hurtig, siger han. Man skal forstå det store billede og vide, hvordan man begår sig. Jeg skal da også tage mig sammen en gang imellem og tænke over, hvad jeg siger.
Tror ikke på talent
Kevin Magnussen tror i øvrigt ikke på, at man er født med talent, men mener, at talent er indøvet. Med andre ord: Man kommer ingen vegne uden hårdt arbejde.
– Jeg vænner mig hurtigt til en ny bil, og så gør jeg det til mit mål at prøve at vide alt om bilen og mig selv. Jeg er god til at se mine styrker og mine fejl, og jeg er god til at lære af dem. Men det har ikke noget med talent at gøre. Jeg vil hellere sige, at jeg er lærenem.
Selvom Kevin Magnussen har været ude til flere grandprixløb og træningsdage sammen med de øvrige F1-kørere, kender han ikke rigtig nogle af konkurrenterne personligt.
– Jeg har egentlig kun talt med Jenson (Button, Kevins teamkammerat, red.) indtil videre, men uden at vi er sociale på nogen måde. Vi arbejder godt sammen, og i øjeblikket har vi et fælles projekt om at udvikle den nye bil, og det har vi jo begge en stor interesse i. Men når starten går, så bliver vi konkurrenter.
LÆS MERE: Oplev Formel 1 live