100 meter lastbil på testtur

For første gang har elektronisk forbundne lastbiler kørt gennem Danmark. Det er en forsmag på lastbiler, der kan køre tæt sammen for at spare brændstof. Når det bliver virkelighed, skal bilister vænne sig til nye forhold.

Trafik

Det ligner uforsvarlig kørsel med kort afstand mellem tunge lastbiler. Men de to tætte konvojer, der 30. marts kørte gennem Danmark fra Øresundsbroen til den tyske grænse som led i European Truck Platooning Challenge, havde en elektronisk skytsengel med.

Tre Volvo-lastbiler i elektronisk konvoj på Køge Bugt Motorvejen. Fotos: Torben Arent
Tre Volvo-lastbiler i elektronisk konvoj på Køge Bugt Motorvejen. Fotos: Torben Arent
Med kun ét sekund mellem hver lastbil kørte de seks eksperimentelle sættevognstog fra Volvo Trucks og Scania ad motorvejsnettet for at vise, at det i praksis kan lade sig gøre at koble lastbiler sammen digitalt.

10 procent mindre brændstof

Formålet er først og fremmest at spare brændstof på grund af den reducerede luftmodstand.Andre små gevinster kan være mere sikker kørsel, og at godstransporten fylder mindre på vejene. Seks, måske ti procent brændstof kan platooning-teknikken spare.

Den forreste lastbil køres normalt, mens de efterfølgende automatisk holder en fast, kort afstand. Chaufførerne i de disse biler skal under normale forhold kun styre – ikke bruge speeder eller bremse.

Testbilerne havde budskaber om den smarte fremtid, men kørte ikke med nogen form for advarsel om, at det var en konvoj.
Testbilerne havde budskaber om den smarte fremtid, men kørte ikke med nogen form for advarsel om, at det var en konvoj.
Lastbilerne holder den korte afstand ved hjælp af en modificeret udgave af den normale adaptive fartpilot og automatisk nødbremse.

Wifi-bølger virker som bremseslange

Derudover har forsøgsbilerne en slags wifi-antenne i sidespejlene, så den forreste lastbil trådløst kan aktivere bremserne på de to næste i samme øjeblik, den forreste bremser. Dermed er reaktionstiden elimineret, og den korte afstand kan forsvares.

De wifi-agtige signaler benytter den globale standard, der er udviklet til bil-til-bil- og bil-til-infrastruktur-kommunikation.

Ét sekund imellem

I forsøget køres med ét sekund mellemrum, svarende til 22 meter ved motorvejsfart. Ifølge Volvo Trucks fungerer det på testbaner fint med ned til et halvt sekund.

De tre sammenkoblede lastbiler á 16,50 meter fylder knap 100 meter i længden og er altså en gigant på vejen. En af testchaufførerne fra Volvo fortæller da også, at det flere gange på turen fra Gøteborg til København er sket, at personbiler har klemt sig ind mellem de sammenkoblede biler.

Automatikken skaber plads

Scania-lastbilerne på vej ad Køge Bugt Motorvejen med 22 meters afstand. Normalt skal afstanden være mindst dobbelt så stor, selv om det ikke altid er sådan i praksis.
Scania-lastbilerne på vej ad Køge Bugt Motorvejen med 22 meters afstand. Normalt skal afstanden være mindst dobbelt så stor, selv om det ikke altid er sådan i praksis.
Det er der taget højde for og er udramatisk, fortæller testpiloten til Motor. Når det sker, sørger automatikken for, at lastbilen straks falder tilbage, så der opstår normal sikkerhedsafstand.

Motor kunne på Køge Bugt Motorvejen observere, hvordan en personbil fra en tilkørselsbane klemte sig ind mellem anden og tredje lastbil – muligvis med en ophidset tanke om, at lastbilerne kørte urimeligt tæt.

Men teknikken virkede, og der var hurtigt dannet god plads mellem lastbilerne. Efter at personbilen var trukket ud i næste bane, gik der et par minutter, inden konvojen atter hang sammen.  

Det fremgår ikke af præsentationsmaterialet, om opførslen fra bilister i personbiler bliver indsamlet.