Det ligner uforsvarlig kørsel med kort afstand mellem tunge lastbiler. Men de to tætte konvojer, der 30. marts kørte gennem Danmark fra Øresundsbroen til den tyske grænse som led i European Truck Platooning Challenge, havde en elektronisk skytsengel med.

10 procent mindre brændstof
Formålet er først og fremmest at spare brændstof på grund af den reducerede luftmodstand.Andre små gevinster kan være mere sikker kørsel, og at godstransporten fylder mindre på vejene. Seks, måske ti procent brændstof kan platooning-teknikken spare.
Den forreste lastbil køres normalt, mens de efterfølgende automatisk holder en fast, kort afstand. Chaufførerne i de disse biler skal under normale forhold kun styre – ikke bruge speeder eller bremse.

Wifi-bølger virker som bremseslange
Derudover har forsøgsbilerne en slags wifi-antenne i sidespejlene, så den forreste lastbil trådløst kan aktivere bremserne på de to næste i samme øjeblik, den forreste bremser. Dermed er reaktionstiden elimineret, og den korte afstand kan forsvares.
De wifi-agtige signaler benytter den globale standard, der er udviklet til bil-til-bil- og bil-til-infrastruktur-kommunikation.
Ét sekund imellem
I forsøget køres med ét sekund mellemrum, svarende til 22 meter ved motorvejsfart. Ifølge Volvo Trucks fungerer det på testbaner fint med ned til et halvt sekund.
De tre sammenkoblede lastbiler á 16,50 meter fylder knap 100 meter i længden og er altså en gigant på vejen. En af testchaufførerne fra Volvo fortæller da også, at det flere gange på turen fra Gøteborg til København er sket, at personbiler har klemt sig ind mellem de sammenkoblede biler.
Automatikken skaber plads

Motor kunne på Køge Bugt Motorvejen observere, hvordan en personbil fra en tilkørselsbane klemte sig ind mellem anden og tredje lastbil – muligvis med en ophidset tanke om, at lastbilerne kørte urimeligt tæt.
Men teknikken virkede, og der var hurtigt dannet god plads mellem lastbilerne. Efter at personbilen var trukket ud i næste bane, gik der et par minutter, inden konvojen atter hang sammen.
Det fremgår ikke af præsentationsmaterialet, om opførslen fra bilister i personbiler bliver indsamlet.