Aarhus vil bremse for gult

Både trafiksikkerheden og trafikafviklingen lider under manglende respekt for det gule lys. Ny kampagne i Aarhus skal minde trafikanterne om, hvad det gule lys betyder.

Trafik

Alt for mange trafikanter mener, at det er i orden at fortsætte ind i et kryds, selv om signalet er skiftet fra grønt til gult og er meget tæt på at blive rødt.

Når der bliver gult, skal bilisterne træffe beslutningen om at fortsætte eller stoppe, og udfaldet af den beslutning er alt for ofte forkert og risikofyldt. Aarhus Kommune oplever, at mange aarhusianere vælger speederen frem for bremsen, og resultatet bliver, at de kører over for rødt lys.

– Gulkørsler er et voksende problem. Trafikanter, som kører over for gult, øger risikoen for, at de selv eller medtrafikanter kommer til skade. Gulkørsler er desuden til gene for fremkommeligheden og kan være medvirkende til kødannelse, siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune.

Kommunen afvikler derfor kampagnen ”Aarhus bremser for gult” i uge 43 og 44. Som navnet afslører, stilles der skarpt på bilister, der kører over for gult lys, og kampagnen afsluttes med politikontrol i uge 45.

Trykker på speederen ved gult

Gult lys betyder stop, men ifølge færdselsloven skal trafikanter ikke standse, hvis de er nået så langt frem, at standsning vil medføre fare. Den tolkning kan give farlige situationer og kaos i krydsene.

I en undersøgelse af aarhusianernes trafikadfærd angiver ni ud af ti, at de har kørt over for gult, og en tredjedel af trafikanterne har prøvet at køre over for rødt.

Tendensen er også velkendt i København, hvor en optælling foretaget af Motor sidste år viste, at ved 82 procent af signalskiftene kørte en bil ud i krydset, selv om signalet var blevet gult. I 22 procent af tilfældene skiftede signalet til rødt, mens en bil stadig befandt sig i krydset.

LÆS MERE: Man kører da over for gult …