
Opgaven gik derfor i korthed ud på at skabe en ny bil, der kan følge den aktuelle mode med høje biler, men som samtidig kan fastholde det mest elementære islæt hos en Alfa Romeo: Sportslige køreegenskaber.
At det blev Stelvio, der skulle lægge navn til bilen, er derfor velvalgt: Stelvio er navnet på det højeste bjergpas i Italien, og på vejen der fører op over bjergpasset. Med mere end 75 hårnålesving er den 20 kilometer lange vej blevet synonym med køreglæde, ferier og rejseoplevelser.
Samtidig med beslutningen om at lancere den nye Stelvio tog fabrikken også en anden beslutning: Der kommer ikke en stationcar-udgave af Giulia. Stelvio er det kunderne vil have, og Stelvio er derfor det, kunderne skal få!
Bygget over Giulia

Og selv om Giulia i bund og grund er skabt som en baghjulstrækker, fås de begge naturligvis med træk på alle fire hjul, og det gør Stelvio til en dynamisk interessant bil. Den er dog ikke løftet mere end et par cm i forhold til Giulia, og Stelvio er derfor på ingen måde en offroader. Vil man have en sådan, henviser fabrikken høfligt til andre modeller fra koncernen (Læs: Jeep).
Styretøjet overrasker positivt
Ifølge Alfa Romeo selv kører Stelvio som ingen anden crossover. Den har arvet alle de fine køreegenskaber fra Giulia, og det gør ifølge fabrikken Stelvio til en unik bil.
Efter at have prøvet bilen kan vi nikke genkendende til påstanden om gode køreegenskaber, men at den ligefrem skulle være i en klasse helt for sig selv, er nok lige at overdrive en smule.

I Stelvio er der fint styr på undervognen, og bilen placerer sig derfor midt i farvandet mellem en sportslig- og en komfortabel bil. Man kan ikke justere højden af undervognen, men man kan tilkøbe justerbare støddæmpere, så man selv kan bestemme, i hvilken ende af skalaen bilen skal befinde sig.
Rummelig bil
Det første indtryk af Stelvio tegner et billede af en bil med meget fine pladsforhold omkring forsæderne, hvor der også er gjort rigtig meget for at skabe gode fralægningspladser. Ved bagsædet er pladsen hæderlig uden at være imponerende, men man sidder godt, og udsynet er fint.
Bagagerummet overrasker med sin gode plads. Ifølge fabrikken er der 525 liter at gøre godt med, og det virker bestemt ikke overdrevet.

First Edition har det hele
Vil man have en bil med det hele, er den første version af Stelvio en glad nyhed. Den indeholder stort set alt, hvad fabrikken kan levere og er udstyret med den nye firecylindrede toliters turbobenzinmotor med 280 hk og et 8-trins automatgear. Standardudstyret i Stelvio First Edition omfatter et automatisk firehjulstræk, der konstant fordeler trækkraften mellem alle fire hjul.
Derudover kommer denne udgave med nye aktive sikkerhedssystemer som integreret bremsesystem, nødbremsesystem (AEB) samt vognbaneassistent. Parkeringskamera, parkeringssensorer for og bag, elektrisk åbning og lukning af bagklappen samt automatisk fjernlys fuldender udstyrspakken. Prisen er 934.000 kroner.
Vil man nøjes med mindre kan man allerede nu bestille grundudgaven med en 2.2-liters dieselmotor med 150 hk og baghjulstræk og manuelt gear. Den koster ca. 625.000 kroner.