Opladningshybriden Opel Ampera skal udbedres på to punkter, før kunderne kan få udleveret den elektrisk-benzindrevne bil, der er kåret til "Årets Bil i Danmark 2012".
Det er en konsekvens af, at den amerikanske udgave, Chevrolet Volt, brød i brand efter en kollisionstest i foråret.
"Teoretisk problem"
Opel betegner problemet som yderst teoretisk, for ikke alene skal bilen udsættes for den barske amerikanske side kollisionstest. Bilen skal også vælte om på siden, så kølevæsken kan sive ud og løbe væk fra elektronikken, så der kan dannes strømførende krystaller, som i sidste ende kan skabe kortslutning og evt. brand.
Det har i de to tilfælde – begge efter en test – taget dage eller uger, før det skete, og det forudsætter, at redningsmandskabet eller værkstedet glemmer at aflade højspændingsbatteriet.
Men de amerikanske myndigheder, NHTSA, er benhårde, når det gælder sikkerhed.
Udbedring testet med succes
Nu har General Motors imidlertid gennemført adskillige vellykkede kollisionstest i december af en modificeret Volt. Det gjorde NHTSA også 22. december, så nu kan GM gå i gang med modificeringerne.
De indebærer, at der indskydes en lille metalplade mellem batteripakke og en vange, og at der monteres en ekstra sensor.
Danske biler forsinkes
Salget af Opel Ampera er begyndt i Danmark, men ifølge informationschef Erik Morsing, Opel Danmark, må Opel ikke udlevere biler til kunder, før forbedringerne er udført på de producerede biler.
Det kan være gennemført i februar eller marts.
Ændringerne bliver desuden lagt ind i serieproduktionen fra nu af. Volt og Ampera bygges på samme fabrik i Michigan, USA.