Årets Bil døjer med sin egen succes

Peugeot kan ikke følge med kundeønskerne med 3008-modellen, der dels er blevet meget efterspurgt, dels døjer med levering af en vigtig komponent. Samtidig forsinkes den forlængede udgave, 5008.

Nyt om biler

Det var en trumf for Peugeot, da mærkets nye crossover, 3008, i december blev kåret til Årets Bil i Danmark 2017. Udnævnelsen gav ekstra efterspørgsel på den anderledes nyhed, så nu kniber det at følge med efterspørgslen.

I Danmark er der solgt godt 1.100 styks i løbet af de første fire måneder, og i Europa som helhed har bilen også fået fart på.

Den store skærm, der gør det ud for instrumenthus i Peugeot 3008 og 5008, er blevet en mangelvare på grund af brand hos leverandør. Fotos: Peugeot
Den store skærm, der gør det ud for instrumenthus i Peugeot 3008 og 5008, er blevet en mangelvare på grund af brand hos leverandør. Fotos: Peugeot

Mest succesfulde siden 206

- Det er den bil, der er kommet bedst fra start, siden vi lancerede 206 i 1998, siger en talsmand for Peugeot.

Mangel på avanceret instrumentDen slags kan give flaskehalse, men det er forstærket af en brand hos den underleverandør, som fremstiller den højtopløselige skærm, der udgør bilens instrumenthus. Import af skærme fra Kina, hvor bilen produceres til det lokale marked, har hjulpet lidt.

Storebror 5008 forsinkes fem måneder

Lanceringen af Peugeot 5008 er udskudt fra april til september.
Lanceringen af Peugeot 5008 er udskudt fra april til september.
Alligevel må danske kunder, der ønsker bestemte versioner, være indstillet på et par måneders ventetid. Det gælder særligt, hvis bilen skal have automatgear. Nogle varianter er dog på lager.

Mere mærkbart har 3008s succes og fabriksbranden givet en betydelig forsinkelse på den forlængede, syvsæders version, kaldet 5008. Den skulle have været på markedet i Danmark til april; nu bliver det først til september.

SE OGSÅ: Peugeot 3008 - løvernes konge