Audi giver fuld gas på bilshow

En 80 millioner kroners testbane, der kun skal bruges i halvanden uge, bliver Audis store trækplaster på efterårets Frankfurt-udstilling. Den store satsning skal være med til at give BMW og Mercedes-Benz baghjul.

Nyt om biler

Audi tager den store pengepung frem i sin bestræbelse på at blive verdens største luksusbil-producent. Mercedes-Benz er lige blevet overhalet i salgstal, og BMW skal overhales i 2015, er målet.

Et middel til at vinde det væddeløb er PR-våbenet, hvor Audi fyrer den store kanon af på efterårets mægtige bilshow i Frankfurt.

Audi går solo

For at kapre publikums gunst på bekostning af de to ærkerivaler, som plejer at have deres egen hal, går Audi i år solo for første gang. Audi plejer at udstille ved siden af søstermærket VW, men Audi får opført en midlertidig hal på 100 gange 70 meter. Hallen ligger, hvor BMWs midlertidige pavillon har været gennem flere udstillinger, og konstruktionen begynder allerede 1. juli.

Og ikke nok med det: Audi får i og uden for pavillonen bygget en testbane, som dels går inde i hallen, dels uden for.

Her kan publikum få lov at prøve ca. 12 af de modeller, der er udstillet, inklusive sportsvogne. Testbanen er 400 meter lang og snor sig ind og ud af pavillonen.

80 mio. kr. for midlertidigt byggeri

Det koster Audi ca. 80 mio. kr. at opføre testbanen. Da udstillingen kun er åben i 13 dage – inklusive de to, hvor kun pressen har adgang - bliver dagsprisen for Audi omkring seks mio. kr. for at kunne blære sig over for konkurrenterne.

Det er dog ikke oplyst, om Audi-pavillonen får lov at stå lidt længere end selve udstillingen varer.

Også testbane hos Mercedes

Mercedes-Benz vil også have en mindre testbane på IAA-messen i Frankfurt, der åbner for publikum 15. september. På en udendørs bane kan besøgende prøve Mercedes-Benz’ og Smarts el- og brintbiler.

Audis arkitekttegnede hal og testbane vil ikke blive genopført noget andet sted.

- Pointen er at overvælde de besøgende, og man kan ikke få den samme virkning anden gang, siger chefen for Audis event-marketing, Bernhard Neumann nyhedsbureauet Bloomberg.