Det er nu officielt: Audi udvider sit program af SUV-modeller med en fjerde, lille model: Q1. Annonceringen kommer i usædvanlig god tid, for bilen vil først være på markedet i 2016.
Normalt fortæller bilfabrikker kun om kommende modeller, når de er nogle få måneder væk, men her er tale om en helt ny model uden en forgænger. Desuden kan det tænkes, at Audi ved, at BMW måske vil lanere sin lille SUV inden 2016.Q1 vil supplere den gigantiske Q7 (på størrelse med A8), den store Q5 (på størrelse med A4) og den kompakte Q3 (på størrelse med A3).
Bygges på Polo-bund
Q1 vil med en længde omkring 3,80 meter omtrent svare til en A1 og skal ifølge Audi bygges på firmaets ”modular transverse engine concept”, hvilket formentlig kan oversættes til den platform, som den kommende VW Polo står på.
VW har selv planer om en tilsvarende mini-SUV, som indtil videre kendes under navnet Taigun. Også BMW og Mercedes-Benz har ifølge ubekræftede oplysninger planer om nye SUV-modeller et nummer mindre end hhv. X1 og GLA.Audi Q1 får næppe noget Quattro-skilt på bagklappen. Tyske medier vil vide, at firehjulstræk ikke bliver en mulighed på den helt lille SUV. De skriver også, at Q1 får en 1.4 TFSI benzin, den nye, trecylindrede 1.4 TDI, begge med 90 hk, og kan kombineres med syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Topmodellen kan blive en 2.0 benzin med 231 hk.
Opladningshybrid i 2018
En hybridudgave kan ventes et par år senere. Her tales der om en 1.2 benzin med 110 hk kombineret med en 109 hestes elmotor. Batteriet bliver så stort, at bilen vil kunen køre 50 km på strøm.Den lille Q1 er en vigtig del af Audis plan om, at SUV-modeller i 2020 skal udgøre 35 procent af det samlede Audi-salg globalt. I dag udgør biltypen ca. 28 procent.
Q1 skal bygges på Audis moderfabrik i Ingolstadt, der til gengæld må afgive Q5-produktionen til en ny fabrik i Mexico.