Baby-Jeep er en rå børste

Jeep kaster sig ud i ukendt terræn med Renegade, som er mærkets markant mindste bil til dato. Men Renegade bliver en fuldblods offroader, og byder på masser af sikkerhedssystemer og nitrins automatgear.

Nyt om biler

Jeep Renegade ser faktisk større ud, end den er. Længden er 4,23 m, bredden 1,80 m og akselafstanden 2,57.
Jeep Renegade ser faktisk større ud, end den er. Længden er 4,23 m, bredden 1,80 m og akselafstanden 2,57.
Jeep gør klar til at trænge ind i den hurtigtvoksende europæiske klasse for små SUV-biler. Det sker sidst på året med Renegade, der ser ud til at være en særdeles spændende bil.

Det er amerikanernes første model, der bliver så lille. Med en længde på 4,23 meter og en akselafstand på 2,57 meter er den et næsten et helt nummer mindre end Jeeps hidtil mindste modeller, Compass og Patriot.

Den ikoniske, rustikke Wrangler er lige så kort, men markant bredere.

Jeep Renegade kommer i en "gadeversion" (den hvide på billederne) og i denne offroad-udgave.
Jeep Renegade kommer i en "gadeversion" (den hvide på billederne) og i denne offroad-udgave.
Konkurrenter til Renegade tæller bl.a. Skoda Yeti og Opel Mokka.

4x4 og reduktionsgear

Men selv om Renegade – et klassisk Jeep-navn – er lille, er offroad-mærket denne gang ikke gået (ret meget) på kompromis med sit kør alle vegne-image.

Stort set alle varianter fås med firehjulstræk, og yderligere kan bilen opgraderes med ekstra kapable teknologier.

Det gælder noget så usædvanligt som reduktionsgearkasse samt en lang række elektroniske hjælpemidler til svær offroad-kørsel.

Renegade har i denne version firehjulstræk og reduktionsgear og kan klare at køre gennem en halv meter vand. Anhængervægten er op til 1.500 kg.
Renegade har i denne version firehjulstræk og reduktionsgear og kan klare at køre gennem en halv meter vand. Anhængervægten er op til 1.500 kg.

Gennem halv meter vand

Resultatet er bl.a., at den lille Jeep kan køre gennem en halv meter vand, og frihøjden er op til 22 cm. Der bliver tre typer at vælge imellem: forhjulstrukne, firehjulstrukne og firehjulstrukne med reduktionsgearkasse og ekstra hjælpemidler kaldet Trail Hawk.

Se alle Genève-nyhederne på Motors særlige Genève-sektion

Der bliver et hav af motorvarianter for at tilfredsstille kunder over hele verden. I Europa bliver der valg mellem tre benzin- og tre dieselmotorer. Grundmodellen hedder 1.6 Etorq, har 110 hk og er en brasiliansk Fiat-motor, vi ikke hidtil har set i Europa. Desuden er der 1.4 Multiair med enten 140 eller 170 hk samt 1.6 Multijet diesel med 120 hk og 2.0 Multijet diesel med 140 og 170 hk.

"Trail Hawk"-etiketten betyder, at bilen her besidder fuldblods terrænegenskaber.
"Trail Hawk"-etiketten betyder, at bilen her besidder fuldblods terrænegenskaber.

Nitrins automatgear

En bemærkelsesværdig nyhed er, at den lille bil kan fås med et nyt nitrins automatgear fra producenten ZF. Renegade tilbydes også med sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Listen med sikkerhedsudstyr – som standard eller ekstraudstyr - er usædvanlig lang for bilklassen. Det gælder bl.a. advarsel mod kollision og nødbremsning og vognbaneassistent, der kan advare mod at overskride de hvide striber og også hjælpe med at rette op.

Står på ny Fiat-platform

Kabinen virker markant opgraderet i oplevet kvalitet i forhold til tidligere små Jeep-modeller.
Kabinen virker markant opgraderet i oplevet kvalitet i forhold til tidligere små Jeep-modeller.
Tilblivelsen af Renegade er også ny og anderledes. Bilen er udviklet sammen med Fiat, som nu er i samme koncern som Jeep. Den lille SUV står reelt på en ny platform kaldet ”small-wide 4x4”, som dog er en modificering af undervognen fra Fiat 500L, som igen bygger på Fiat Punto.

Jeep Renegade skal bygges af Fiat i Italien. Det sker på samme fabrik, som sidst på året også skal fremstille Renegades søsterbil, Fiat 500X.

Selv om bilen er kompakt og skal fremstilles i Europa, har Jeep også store forventninger til salget i USA, og Renegade skal også sælges i Sydamerika, Australien og Asien.