Bedre vejstriber kan redde 2.000 liv

Tusinder af liv kan hvert år reddes på de europæiske veje, hvis de tilpasses den nye teknologi. Ny rapport efterlyser bedre samarbejde mellem bilindustrien og vejmyndigheder.

Trafik

Bedre skiltning og tydeligere vejstriber på de europæiske veje vil årligt kunne redde i tusindvis af liv og forhindre endnu flere ulykker. Det konkluderer en ny rapport fra de fælleseuropæiske organisationer indenfor sikkerhed i biler og på veje, Euro NCAP og EuroRAP, som FDM er en del af.

Bedre skilte og afstribning, især af vejens midterlinje, er nemlig en forudsætning, hvis nogle af de mange nye sikkerhedssystemer, der i disse år finder vej til stadig flere biler, skal fungere. En undersøgelse af skilte og afstribninger i seks europæiske lande viser imidlertid, at den langt fra var god nok.

Euro NCAP og EuroRAP derfor et bedre samarbejde mellem bilproducenterne og de europæiske vejmyndigheder, så potentiale i sikkerhedssystemerne kan blive udnyttet fuldt ud.

”Det er brugt store beløb på at udvikle teknologi, der er revolutionerende i forhold til sikkerheden i vores biler. Omvendt har det været småt med opmærksomheden i forhold til kvaliteten af skiltning og vejafstribningen, som er det, bilisterne i dag kører efter,” udtaler formanden for EuroRAP John Dawson i forbindelse med rapporten.

Kan redde 2.000 liv om året

I slutdokumentet ’Roads that Cars can Read’ understreges behovet for et bedre samarbejde mellem bilproducenterne og vejmyndighederne med fokus på udviklingen af sikkerhedssystemer, der i tide kan advare og forhindre en ulykke i at ske. Blandt systemerne er den såkaldte vejbaneassistent, der enten kan advare føreren eller selv korrigere bilen, hvis den eksempelvis overskrider de optegnede vejbaner.

Rapporten anslår, at hvert fjerde trafikdrab skyldes, at en bil er kørt af vejen, og at en udbredelse af vejbaneassistenter i nye biler årligt vil kunne redde 2.000 europæiske liv i trafikken.

I Danmark er der dog endnu en udfordring, idet sikkerhedsudstyr som vognbaneassistenter og andet avanceret sikkerhedsudstyr der kan læse vejskilte i bilerne er pålagt fuld registreringsafgift.

Danske afgifter står i vejen

”Sikkerhed i biltrafikken handler om både føreren, bilen og vejen. FDM ser derfor et stort potentiale for bedre trafiksikkerhed i øget anvendelse af intelligent teknologi i biler og infrastruktur. Desværre må vi erkende, at de høje danske afgifter forhindrer udbredelsen af vigtige sikkerhedssystemer i danske biler ganske effektivt. Også udbredelse af ITS på de danske veje er endnu begrænset til få dynamiske hastighedsskilte og informationstavler på udvalgte veje,” siger politisk konsulent i FDM Torben Lund Kudsk.

FDM har for nylig i et brev til skatteministeren forsøgt at sætte politisk fokus på registreringsafgiftens rolle i forhold til udbredelse af sikkerhedssystemer i biler. Samtidig deltager FDM aktivt i arbejdet med at udbrede ITS i infrastrukturen, men der er stadig en lang vej til målet.