Transportsystemet i hovedstadsområdet får et gevaldigt løft, når en 28 km lang letbane indvies i 2020.

Den moderne sporvognslinje skal gå mellem Danmarks Tekniske Universitet i Lundtofte ved Lyngby i nord og Ishøj Station i syd. Den skal næsten hele vejen gå langs Ring 3, der er en af hovedstadsområdets vigtige ringveje.
Store gener i anlægsfasen
I selve anlægsperioden kan det medføre temmelig store gener for bil- og bustrafikken på strækningen, men de nærmere planer for afviklingen er ikke udarbejdet.
Det hjælper på det, at Motorring 3, der løber helt parallelt med Ring 3, er udvidet til seks spor og kan tage en del af trafikken fra Ring 3.
Stadig fire vognbaner
Når letbanen er færdig, vil sporvogne og biler komme til at leve i forholdsvis fredelige sameksistens. Skinnerne kommer på næsten hele den 28 km lange strækning til at ligge i et eget trace midt i Ring 3. Ringvejens fire vognbaner opretholdes stort set hele vejen.
Dog bliver der enkelte indsnævringer, særligt på den nordlige del omkring Lyngby. Her vil det ene af de to spor komme til at ligge i selve vejbanen, som det kendes fra almindelige sporvognslinjer andre steder i verden.
Signalregulering vil sikre sporvognene forkørselsret de steder, og også i krydsene får den skinnebårne ”grøn bølge”.
Desuden vil der enkelte steder blive venstresvingsforbud, og lyskrydsene kan vise rødt for bilisterne i længere tid. Til gengæld ventes biltrafikken at falde en smule, da omkring 7.000 bilister dagligt vil foretrække at bruge sporvognslinjen.