Bilindustriens største fiaskoer

Det amerikanske analyseinstitut Bernstein Research har sat sig for at afdække de senere års største fiaskoer i den europæiske bilindustri. I stedet for blot at se på salgstallene har Bernstein indregnet udvikling, produktion, markedsføring og så videre, og det giver et skræmmende samlet billede.

Nyt om biler

Den økonomisk set værste bilmodel er ifølge Bernstein Research Smart Fortwo (første generation). Priserne er i svenske kroner. Grafik: Svensk Auto, Motor & Sport
Den økonomisk set værste bilmodel er ifølge Bernstein Research Smart Fortwo (første generation). Priserne er i svenske kroner. Grafik: Svensk Auto, Motor & Sport
Den største pengeafbrænding står hæderkronede Mercedes-Benz for i form af første generation af Smart ForTwo. Selv om der blev solgt 750.000 eksemplarer af den lille bil, kom den alligevel til at koste Mercedes-Benz 26 milliarder kroner – eller 35.000 kroner pr. solgt bil.

Man kan selvfølgelig argumentere med, at nogle af udviklingsomkostningerne også er kommet senere generationer Smart til gode, men det ændrer ikke ved det overordnede billede af Smart som en ganske dyr fornøjelse for Mercedes-Benz.

De 35.000 kroner er dog for intet at regne i forhold til Volkswagen-koncernens to fiaskoer, Bugatti Veyron og VW Phaeton. For hver solgt Veyron – og det drejer sig omkring 400 stykker – har VW lagt 35 millioner kroner i bagagerummet. Bernstein Research har nemlig regnet sig frem til, at hvis alle omkostninger var blevet regnet med, skulle en Veyron koste 5,6 millioner euro i stedet for discountprisen på kun 1 million.

Også luksusprojektet Phaeton har kostet VW dyrt - godt 15 milliarder kroner eller en lille kvart million kroner pr. solgt bil.

Dyrt at tænke ud af boksen

Bernsteins top-ti domineres af anderledes biler, hvor fabrikanten har tænkt ud af boksen og taget nogle risici, som forbrugerne altså ikke var klar til at hoppe på. Det gælder for eksempel Peugeots skydedørsmodel 1007 eller Renaults satsning i luksussegmentet med Vel Satis, som har kostet begge fabrikker dyrt.

Omvendt kan man nok med god ret sige, at det tab, Audi har indkasseret på Audi A2, sandsynligvis over tid er blevet dækket ind af den know-how og viden om letvægtsmaterialer, som projektet givetvis har tilført organisationen.

De mest smertefulde fiaskoer må nok tilskrives Fiat og Renault, som med Stilo og Laguna tilsyneladende skød helt forbi tidsånden og forståelsen for, hvad markedet efterspurgte på det pågældende tidspunkt.

Fiat Stilo blev i sin tid lanceret som ”en tysk italiener”, og den var der altså ikke mange, der hoppede på. Det kom til at koste Fiat 18 milliarder kroner.