Bilister får karusseltur i tunnel

Vejarbejde betyder, at trafikanterne på Lyngby Omfartsvej får en særlig køretur gennem langt telt, der er sat op hen over en skarp kurve på en rampe.

Trafik

Det tangerer nærmest en tur i Tivoli, når bilister hen over sommeren skal køre mellem de to københavnske motorveje, Motorring 3 og Lyngby Omfartsvej.

Det aflange telt er sat op hen over brorampen, så reparationen kan udføres uafhængigt af vejret døgnet rundt. Fotos: Torben Arent
Det aflange telt er sat op hen over brorampen, så reparationen kan udføres uafhængigt af vejret døgnet rundt. Fotos: Torben Arent
Den brorampe, der i en skarp 270 graders kurve forbinder de to motorveje i nordgående retning, skal repareres, og det betyder ikke blot, at vognbanen indsnævres under arbejdet, men også at der er sat et telt op på en ca. 150 meter lang strækning.

Det telt skal bilisterne køre igennem.

Smal bane og 50 km/t.

Da vognbanen samtidig er indsnæret til to meter og omkranset af betonblokke, er der en fartgrænse på 50 km/t. Samtidig kan nogen bilister formentlig blive overvældet af den usædvanlige situation og sænke farten endnu mere.

Indkørslen til "tunnelturen" der ligger i en skarp højrekurve. Det er ikke helt oplagt, at man rent faktisk må køre her.
Indkørslen til "tunnelturen" der ligger i en skarp højrekurve. Det er ikke helt oplagt, at man rent faktisk må køre her.
Vejdirektoratet opfordrer da også til tålmodighed, da der kan opstå kø. Det skete bl.a. i massivt omfang på en af de første dage med vejarbejdet, da en lastbil forvildede sig ind på rampen og måtte hjælpes ud af politiet. På grund af den smalle vognbane, må lastbiler og busser ikke benytte rampen under vejarbejdet, der forventes at være færdigt 9. august.

I enkelte weekender vil broen være helt spærret, og alle trafikanter ledes i disse perioder via frakørsel 17, Jægersborgvej.

Arbejdes døgnet rundt

Teltet er sat op, så arbejdet kan udføres uafhængigt af vejret.

Trafikken og vejrliget har slidt så meget på belægningen på broen, at Vejdirektoratet må udskifte asfalten og fugtisoleringen nedenunder. En ny asfaltbelægning vil give broen længere levetid og trafikanterne større kørekomfort.

Der vil være tale om såkaldt forceret arbejde for at minimere trafikgenerene mest muligt. Det vil sige, at arbejdet om muligt udføres døgnet rundt alle ugens syv dage.