Bilsalget er glohedt

Der er stort set aldrig tidligere solgt så mange nye biler i Danmark som i maj.

Nyt om biler

16.517 nye personbiler. Så mange blev der indregistreret i maj, og det er det næsthøjeste nogensinde.

Kun i maj 1997 blev der registreret flere biler, og det tal blev kunstigt skubbet op af en forestående afgiftsændring, idet Danmark 1. juli indførte ejerafgift i stedet for vægtafgift.

27 procent stigning

Danskerne købte i maj 27 procent flere nye biler end samme måned sidste år, og stigningen i forårsmåneden er dermed noget større end det samlede salg hidtil i år. Den stigning er på 21,5 procent.

- Personbilsmarkedet har vist sig endog meget robust i løbet af hele 2011, og de meget stærke tal for maj vidner om fortsat fremgang. Hvor det sidste år især var de helt små biler, der drev væksten, så kan vi bl.a. i tallene fra maj se, at også de større biler nu er med til at trække salget frem, siger Bent Mikkelsen, administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, som frembringer salgstallene.

Hyundai mest købt

Hyundai i30 blev den mest købte bil i maj, og det er usædvanligt, at det ikke er en mikrobil, der ligger i top. Nr. to er Toyota Aygo, og nr. tre er Chevrolet Spark, der stadig er den mest solgte bil i år.

De små biler står i maj for 43 procent af nybilsalget. Det er fem procentpoint mindre end sidste år, hvor minibilerne udgjorde 48 procent.

Kan ikke skelne

De danske Bilimportører kan stadig ikke skelne mellem de helt små mikrobiler (klasse A) og de små minibiler (klasse B).

Den lille mellemklasse (Hyundai i30, Ford Focus etc.) stod i maj for 23 procent og den store mellemklasse for 16 procent.

Salget af varebiler er steget endnu mere. 2.041 varebiler fik nummerplader på i maj, og det er en fremgang på 71 procent i forhold til samme måned sidste år.