Danskernes lyst og evne til at købe ny bil bliver ved at overgå eksperternes forudsigelser for 2015. De fleste mente, at i år ville blive som sidste år eller lidt lavere.
Men indtil videre overgår 2015 det hidtidige rekordår 2014 med en særlig kraftig stigning i juni og juli. 22 procent steg salget af nye personbiler i juni, og juli er stigningen på 14 procent. Flere end 16.000 biler blev det til i juli alene.
Syv procent højere end i fjor
Med det varme sommersalg ligger 2015-salget indtil videre syv procent højere end 2014-salget.
Tendensen med at vi køber større biler end tidligere er stadig markant, om end mikroklassen atter er større (25 pct. i juli) end den lille mellemklasse (19 pct.). Største klasse er fortsat miniklassen med 34 procent.
Miniklassen er størst
Over de seneste 12 måneder udgør miniklassen 31 procent, mikroklassen 24 procent og den lille mellemklasse 22 procent. Den store mellemklassen, 'firmabilsklassen', er vokset fra knap ni procent i juni til knap ti procent i juli.
VW Up bliver for anden gang trængt væk fra sin vante trone. Peugeot 208 er månedens mest købte bil efterfulgt af den større 306. VW Up indtager tredjepladsen.
Top 20 for personbiler juli | ||
Nr. | Model | Antal |
1 | Peugeot 208 | 791 |
2 | Peugeot 308 | 699 |
3 | VW Up | 631 |
4 | Kia Picanto | 563 |
5 | Skoda Fabia | 477 |
6 | Peugeot 108 | 460 |
7 | Kia Rio | 412 |
8 | Toyota Aygo | 399 |
9 | VW Polo | 390 |
10 | Ford Fiesta | 385 |
11 | Hyundai i20 | 381 |
12 | Toyota Yaris | 369 |
13 | Suzuki Celerio | 350 |
14 | Nissan Qashqai | 312 |
15 | Opel Corsa | 300 |
16 | Citroën C1 | 294 |
17 | Hyundai i10 | 283 |
18 | Renault Clio | 282 |
19 | Skoda Octavia | 269 |
20 | Citroën C3 | 255 |
Kilde: De Danske Bilimportører |