BMWs mindste model kommer til september i en helt ny generation. Der er ikke pillet ved konceptet med baghjulstræk, og designformen er også den samme som hidtil.
Frontdesignet er i vanlig BMW-stil, mens formgivningen af bagpartiet ved første øjekast virker lidt gammeldags eller klassisk.Der tilbydes nu to udstyrslinjer, Sport Line og Urban Line, som giver bilerne en ret forskellig fremtoning både udvendig og indvendig.
Længere og bredere
Størrelsen har fået et pænt nøk opad, idet den nye udgave er ni cm længere end den gamle, to cm bredere, akselafstanden er vokset tre cm, og sporvidden er fem og syv cm større på for/bagaksel. Højden er uændret.
Vokseværket betyder bl.a., at der er blevet lidt bedre benplads ved bagsædet, og bagagerummet er vokset fra 330 til 360 liter.Ny 1.6-motor
Alle benzin- og dieselmotorer har twinpower-teknik, og 1.6 benzinmotoren er ny. I 116i-udgaven yder den 136 hk og i 118i 170 hk.
Andre motor-muligheder fra begyndelsen bliver en 2,0-liters dieselmotor i tre udgaver: 116d med 116 hk, 118d med 143 hk og 120d med 184 hk.
I 2012 følger spareudgaven 116d Efficient Dynamics med en 1,6-liters dieselmotor på 116 hk med et CO2-tal på blot 99 gram pr. km svarende til ca. 27 km pr. liter.
Stop-start er nu standard på også udgaver med automatgear, og i øvrigt fås 1-serien med mulighed for en ottetrins automatgear.Mange assistenter
Hvis bilbudgettet er stort nok, kan den lille BMW bestille med et hav af ”assistenter”. fjernlysassistent, adaptive forlygter, parkeringsassistent, bakkamera, advarsel om vejbaneskift med kollisionsadvarsel, fartpilot med bremsefunktion, fartbegrænser og advarsel om overhalingsforbud samt mulighed for internetadgang og udvidet integration af smartphones og musikafspillere, trafikopdateringer i realtime og webradio.