Det danske bilmarked vrimler med ”grønne” biler. Helt præcist er der 1.818 modeller at vælge imellem, hvis man gerne vil have en bil, der er mærket med en af de tre, forholdsvis nye grønne kategorier: A+, A++ og A+++.
For at komme i den liga skal en benzinbil køre mindst 20,0 km pr. liter, mens en dieselbil skal klare 22,7.
1.818 biler er meget brændstoføkonomiske

Den søgbare liste opdateres løbende, men en gang om året får den selskab af en folder med samme navn, og 2014-udgaven er netop udkommet.
Folderen indeholder trods sit navn ikke en komplet liste over, hvor langt de nye biler kører på literen. Den oversigt skal man finde i elektronisk form, og det er der en god grund til. Listen indeholder mange tusinde modelvarianter.
Nyttig viden
”Hvor langt på literen” indeholder derimod en lang række nytte oplysninger som bilers energi- og dækmærkning, kollisionssikkerhed og brændstofteknologier. Folderen indeholder også Trafikstyrelsens 10 grønne køreråd, som beskriver en kørestil, som kan spare både penge og CO2.

Blandt dieselbiler må tre modeller dele førstepladsen: Hyundai i20, Kia Rio og VW Golf, der alle har et officielt tal på 31,1 km pr. liter.
Fejl i folderen
Når det gælder benzinbiler, indtager Toyota Yaris hybrid en sikker førsteplads med 28,6 km pr. liter. I ”Hvor langt på literen” må Yaris dele æren med Alfa Romeo Mito 1,3 JTDM 85, men Trafikstyrelsen har overset en detalje: Denne Mito er en dieselbil.
Folderen har også en besynderlig udeladelse, når det gælder elbiler. Selv om titlen er ”Hvor langt på literen”, oplyses der intet om, hvor stort energiforbrug de enkelte elbiler har.
Den fysiske folder fås hos alle nyvognsforhandlere; en pdf-udgave kan hentes her.
Den søgbare liste fås via dette link.