Glem alt om høj topfart og masser af hestekræfter. Den nye verdensorden, som Citroën netop har præsenteret i Paris på grundlæggeren André Citroëns fødselsdag, handler om helt andre værdier.

Sofa og puder
Det er den nye Citroën C4 Cactus, der bliver den første af mange nye biler med indbygget hygge, og det er den, der let og elegant viser, hvad det hele handler om.
Forsæderne er rykket sammen ind mod midten af bilen, så man kan sidde lidt tæt og hygge sig under kørslen, og selve sæderne er bløde og magelige, som var det en sofa hjemme i stuen, og i de versioner Motor så, var der til og med små puder i samme indtræk som ’sofaen’.

Airbaggen er i stedet flyttet op i loftet, og den vælter ned foran passageren, hvis man kører galt.
Designerbil
Målet med Cactus har været at skabe en bil, hvor alt det unødvendige er kastet over bord, og hvor det der er tilbage udformes og bygges på en lækker måde. Målet er dels at spare vægt, dels at gøre bilen mere simpel i sin fremtoning. Vægtreduktionen er lykkedes så meget, at bilen kun vejer 965 kg, hvilket er mindst 200 kg mindre end en normal bil i denne størrelse.
Den simple fremtoning er også lykkedes, og det ses f.eks. ved instrumentbordet, hvor et minimalistisk informationsdisplay bag rattet holder føreren opdateret, og hvor en fritstående trykfølsom fladskærm i midten styrer bilens udstyr.

I loftet er der frit udsyn til himmelen gennem et vindue af specialplast, der ikke lader solen varme bilen op. Dermed er der ikke behov for en afdækning, og det sparer igen vægt og gør bilen mere enkel. Enkelheden går igen ved de indvendige dørsider, hvor alt er støbt ud i et, og hvor en lille hyggelig læderlap kan bruges til at lukke døren med. Smart, enkelt og velfungerende!
Indbyggede luftpuder
Udvendigt er Citroën C4 Cactus præget af nogle meget iøjefaldende plastpaneler hele vejen rundt. Citroën kalder dem ’Airbump’, og de har en dobbeltfunktion. Dels virker de som stødabsorberende zoner, der kan forhindre mindre buler i bilen, dels er de med til at gøre bilen individuel i sit udtryk.

Bilen bygges i Madrid på den platform, der kendes fra C3, men akselafstanden er øget, så der er lige så god plads inde i bilen som i en C4. Det har også givet mulighed for et stort bagagerum, og C4 Cactus vil trods sit udseende let kunne gøre det ud for en traditionel familiebil.
Konkurrenterne er biler i den lille mellemklasse og de mindre SUV-biler som Renault Captur, og Citroën venter, at markedet for bilkøbere, der er klar til at forlade de traditionelle biler til fordel for f.eks. Cactus, er stærkt stigende.
Vi kender endnu ikke priserne, men gætter på, at billigste udgave vil komme til at koste lige under 200.000 kroner.
Nye motorer i Cactus
Når Citroën C4 Cactus kommer til Danmark til efteråret, vil det samtidig være et goddag til en række nye motorer. På benzinsiden vil vi se en turboudgave af den lille trecylindrede 1.2-liters motor med 110 hestekræfter, og på dieselsiden vil vi se en 1.6-liters med Adblue og NOx-omformer, som yder 100 hk. Sidstnævnte vil køre over 32 km pr. liter.
Gearkasserne vil enten være manuelle eller baseret på det robotgear, vi kender fra andre Citroën-biler.