Citroën dropper kendetegn på ny crossover

Når den kompakte C3 Aircross lanceres til efteråret, er mærkets karakteristiske airbumps forsvundet. De er ikke ’nødvendige’ for kunderne. Eller nok snarere for dyre til bilen.

Nyt om biler

Der er en mærkelig ting ved designet på Citroëns friske nye C3 Aircross. Der er ingen ’airbumps’.

De særlige gummibeklædte puder, der både har en praktisk og en visuel funktion, er ellers blevet en markant del af det nye Citroën-design.

C4 Cactus kom først med idéen, der bl.a. beskytter med ’bilka-buler’, og har dem som standard. Luftpuderne kan tilvælges til C3, og den større C5 Aircross har dem også – her dog i en mindre og mere afdæmpet version placeret længere nede.

Konceptbilen havde airbumps

Konceptbilen C Aircross, der i marts varslede produktionsudgaven, havde fine airbumps i den forholdsvis diskrete afdeling. Fotos: Torben Arent
Konceptbilen C Aircross, der i marts varslede produktionsudgaven, havde fine airbumps i den forholdsvis diskrete afdeling. Fotos: Torben Arent
Det samme gælder konceptbilen C Aircross, som i marts var en forløber for C3 Aircross. Så åbenbart har Citroën ombestemt sig. Eller også er det bare økonomifolkene og salgsafdelingen, der har vundet over designerne. Airbumps er nemlig ikke helt billige.

Motor forstår, at der har været intens debat om det internt hos Citroën. Og da Motor spørger bilens chefdesigner Alexandre Malval, hvad han synes om det, svarer han: ’Det var et barskt spørgsmål’.

Chefdesigner ønskede airbumps

Stemte du for at de skulle blive på bilen?

Den større C5 Aircross har airbumps.
Den større C5 Aircross har airbumps.
- Måske, griner han forlegent.

Det betyder, at det gjorde han nok.

Bilens døre er meget høje og stort set uden ornamentik, så de kunne have haft godt af lidt staffage i bunden.

'Skal ikke være et fængsel'

En anden Citroën-medarbejder i produktafdelingen nedtoner det økonomiske i fravalget af airbumps.

- De skal ikke være et fængsel for os, siger han.

En slags airbumps bagpå

Og så ekstrem ser Citroën-opfindelsen ud på originalen, C4 Cactus.
Og så ekstrem ser Citroën-opfindelsen ud på originalen, C4 Cactus.
En reminiscens af airbumps findes for og særligt bag, hvor kofangeren/SUV-skjoldet har udskæringer i stil med airbumps.

Ifølge chefdesigneren er det ikke umuligt at tilføje airbumps ved f.eks. et facelift. Men det vil være ganske dyrt. Der skal andre dørpaneler til, og det kan kræve op til 20 nye værktøjer.