Der er en mærkelig ting ved designet på Citroëns friske nye C3 Aircross. Der er ingen ’airbumps’.
De særlige gummibeklædte puder, der både har en praktisk og en visuel funktion, er ellers blevet en markant del af det nye Citroën-design.
C4 Cactus kom først med idéen, der bl.a. beskytter med ’bilka-buler’, og har dem som standard. Luftpuderne kan tilvælges til C3, og den større C5 Aircross har dem også – her dog i en mindre og mere afdæmpet version placeret længere nede.
Konceptbilen havde airbumps

Motor forstår, at der har været intens debat om det internt hos Citroën. Og da Motor spørger bilens chefdesigner Alexandre Malval, hvad han synes om det, svarer han: ’Det var et barskt spørgsmål’.
Chefdesigner ønskede airbumps
Stemte du for at de skulle blive på bilen?

Det betyder, at det gjorde han nok.
Bilens døre er meget høje og stort set uden ornamentik, så de kunne have haft godt af lidt staffage i bunden.
'Skal ikke være et fængsel'
En anden Citroën-medarbejder i produktafdelingen nedtoner det økonomiske i fravalget af airbumps.
- De skal ikke være et fængsel for os, siger han.
En slags airbumps bagpå

Ifølge chefdesigneren er det ikke umuligt at tilføje airbumps ved f.eks. et facelift. Men det vil være ganske dyrt. Der skal andre dørpaneler til, og det kan kræve op til 20 nye værktøjer.