Citroën skruer bissen på

Den luksuriøse Citroën DS4 vises nu i en fuldblods racerudgave. DS4 Racing er en konceptbil, men der er gode chancer for serieproduktion.

Nyt om biler

Citroën udvider stille og roligt sit luksuriøse undermærke DS. Først kom DS3, så DS4 og snart er DS5 i handlen. Endnu en (større) DS-model er annonceret. På ca. to år er det blevet til 180.000 eksemplarer.

DS4 Racing er sænket 35 mm i forhold til standardudgaven.
DS4 Racing er sænket 35 mm i forhold til standardudgaven.
Men DS-mærket bygges også ud til siden, indtil vider i form af DS3 Racing. Selv om det er en kostbar bil med brug af kulfiber, har DS3 Racing fået en pæn succes i Europa og Danmark.

Endnu en knopskydning synes på vej. På Genève-udstillingen i marts viser Citroën DS4 Racing. Der er tale om en konceptudgave, men der er ingen grund til at tro, at bilen ikke bliver til virkelighed.

Udviklet af motorsportsafdeling

Ligesom for DS3 Racing er det også denne gang Citroëns motorsports- og designafdeling, som i fællesskab har udviklet bilen.

Konceptbilen står på 19 tommer fælge. Det virker ikke helt overdrevet i forhold til bilens design og ydeevne.
Konceptbilen står på 19 tommer fælge. Det virker ikke helt overdrevet i forhold til bilens design og ydeevne.
I forhold til den serieproducerede DS4 er Racing-udgaven sænket 35 mm, sporvidden er øget med 55 mm foran og med 75 mm bag.

Desuden er konceptbilen udstyret med hækdiffuser og en særlig frontspoiler.

256 hestekræfter fra 1,6 liter

Motoren er en 1,6 liters turbomotor, som motorsportsafdelingen har peppet op til 256 hk. Det svarer til 160 hestekræfter pr. liter, hvilket ifølge Citroën er rekord for denne type bil. CO2-udledningen opgives til 155 g/km svarende til ca. 15,4 km/l.

Konceptbilen har 19 tommer fælge, hvilket ikke lyder helt urealistisk for en eventuel produktionsudgave.