Cyklisterne skal være synlige i mørke

De små cykellygter, som man skal knibe øjnene sammen for at få øje på, ryger ud af markedet til næste vinter, når der kommer skrappere krav til lyset på cyklen.

Bilist

Bedre og kraftigere lygter på bilerne og de mange lyskilder fra byens puls gør det sværere for cyklister at lyse op og blive set i gadebilledet. Især kan de tohjulede være svære at få øje på i mørke, hvis cyklen blot er forsynet med en dinglende diodelygte på størrelse med en to-krone.

Derfor har Dansk Cyklist Forbund i flere år kæmpet for at hæve standarden for cykellygter. Det ser ud til at lykkes fra efteråret 2012, hvor Trafikstyrelsen vil stille strengere krav til cyklisternes lygter.

- Cyklisterne skal have bedre mulighed for at blive set. Vi har krævet, at lysstyrken bliver forøget og at lygterne skal virke i adskillige timer ved lave temperaturer. Mange lygter mister op til 75 procent i lysstyrke allerede efter en time ude i kulden, forklarer Allan Carstensen, specialkonsulent i Dansk Cyklist Forbund.

Bedre kontrol

Han er glad for udsigten til, at mindstekravene til cykellygter hæves, for de små diodelygter med elastik er slet ikke gode nok. I dag er der er ingen, der kontrollerer, at lygterne lever op til lovens standarder.

Den manglende kontrol vil fremover blive opvejet af, at det bliver ulovligt at markedsføre lygterne, hvis de ikke lever op til lovens krav. Cyklistforbundet forudser derfor, at de større butikskæder fjerner de dårligste lygter fra deres sortiment, og de derfor hurtigt forsvinder fra markedet.

Skal bruges korrekt

I forbindelse med de nye standarder bliver der også lagt op til, at man kan få en bøde for at bruge cykellygten uhensigtsmæssigt.

- I dag er der ingen regler for brugen af cykellygter, så de små elastiklygter kan sidde og dingle på cyklen uden at have nogen effekt. Men de skal monteres, så lygtens hovedkegle peger lige frem, og det vil blive præciseret, siger Allan Carstensen.

Til næste vinter bliver det altså nemmere for bilisterne at se cyklisterne – hvis de vel at mærke har lygte på cyklen. En optælling fra Dansk Cyklist Forbund viser dog, at ni ud af ti bruger cykellygter i dag, hvorimod det kun var tre ud af fire i 2004.