Daihatsu dominerer i småtingsafdelingen

Kei-Cars er en japansk specialitet. Motor har prøvet nogle af de meget små biler i Japans bytrafik.

Nyt om biler

Jo, den er god nok: Daihatsu Tempo er lille nok til at passe ind i de snævre mål, en Kei-Car skal opfylde. Bilen er kun et koncept, men der skal nok være et marked for et nøglefærdigt mobilt gadekøkken. Fotos: Bo Christian Koch
Jo, den er god nok: Daihatsu Tempo er lille nok til at passe ind i de snævre mål, en Kei-Car skal opfylde. Bilen er kun et koncept, men der skal nok være et marked for et nøglefærdigt mobilt gadekøkken. Fotos: Bo Christian Koch
Kei-Cars er småbiler, som stort set kun findes i Japan, hvor de passer godt ind på den begrænsede plads i byerne – og i afgiftssystemet.

Det er biler med en begrænset motorvolumen (660 ccm) og nogle særlige ydermål (3,40x1,47x2,00 m), der ikke må overstiges, og som betyder, at bilerne ofte er smalle og høje og ser en lille smule komiske ud.

40 procent af bilsalget

Det betyder nu ikke så meget for de japanske bilkøbere, for bilerne nyder nogle ganske attraktive skattemæssige og praktiske fordele, og det gør, at mere end 40 procent af det samlede bilmarked i Japan er Kei-Cars.

Det ligner en krydsning mellem en iPhone og vaskemaskine, men det er en bil. Ovenikøbet en meget handicapvenlig én af slagsen. Daihatsu Noriori er tænkt som en varebil med god plads til gods eller en handicappet i kørestol i det meget rummelige varerum.
Det ligner en krydsning mellem en iPhone og vaskemaskine, men det er en bil. Ovenikøbet en meget handicapvenlig én af slagsen. Daihatsu Noriori er tænkt som en varebil med god plads til gods eller en handicappet i kørestol i det meget rummelige varerum.

En af de førende producenter er Daihatsu, som benytter Tokyo Motor Show til at vise konceptbiler, der demonstrerer, at det ikke behøver være kedeligt, bare fordi det er småt.

Motor har prøvet dem

Du kan se en håndfuld af bilerne her, og i et kommende nummer af Motor kan du læse mere om Kei-Cars, som Motor har prøvet i Yokohamas gader.

 

Daihatsu Hinata ligner næsten en VW Transporter, der er krympet i vask. Det er et meget produktionsnært koncept, som meget vel kan finde vej ud til de japanske købere.
Daihatsu Hinata ligner næsten en VW Transporter, der er krympet i vask. Det er et meget produktionsnært koncept, som meget vel kan finde vej ud til de japanske købere.

 

 

 

 

 

   

D-base Concept er Daihatsus bud på næste generation Kei-Cars og er næsten mere afdæmpet end mange af de biler, der allerede kører på Tokyos gader.
D-base Concept er Daihatsus bud på næste generation Kei-Cars og er næsten mere afdæmpet end mange af de biler, der allerede kører på Tokyos gader.

 

 

 

 

 

  

 

En Kei-Car behøver ikke være høj og firkantet. Daihatsu har faktisk stor succes med den lille Copen, der passer ind i Kei-Car-reglementet.
En Kei-Car behøver ikke være høj og firkantet. Daihatsu har faktisk stor succes med den lille Copen, der passer ind i Kei-Car-reglementet.

 

 

  

 

I øjeblikket ser Daihatsus Kei-Car sådan ud. Den hedder Cast og fås i tre versioner: Style, Sport og Activa.
I øjeblikket ser Daihatsus Kei-Car sådan ud. Den hedder Cast og fås i tre versioner: Style, Sport og Activa.