Afrika er en hvid plet på bilernes verdenskort. Intet mærke af betydning kommer herfra, ingen nævneværdig udvikling foregår i Afrika, salget er meget lille med global målestok, og der er få samlefabrikker.
Men der er grøde i det sidste, for Renault-Nissan er nu i fuld gang med en betragtelig udvidelse af sin fabrik i Tanger i det nordlige Marokko. Den bruges til at fremstille modeller fra koncernens lavprismærke Dacia.Åbnet for to år siden
Det er mindre end to år siden, at den marokkanske konge Mohammed VI og kongen af Renault-Nissan, Carlos Ghosn, indviede den nordafrikanske fabrik.
Og nu er fabrikken for tre mia. kr. udvidet med produktionslinje nr. to, som skal bygge Dacia Sandero og Dacia Sandero Stepway.
340.000 biler årligt
Fra januar kan fabrikken dermed bygge 340.000 biler årligt, hvilket gør den til Afrikas største bilfabrik. Andre store samlefabrikker ligger fortrinsvis i Den Sydafrikanske Republik.
Udvidelsen skyldes Dacias voldsomme fremgang overalt, men også i Europa. Af de 340.000 biler vil op mod 90 procent blive eksporteret, særligt til Europa.
Danske biler fra Marokko
Dermed vil danske kunder ofte kunne få en Dacia ”Made in Marocco” som supplement til biler fra Rumænien. Men også hidtil har der været afrikanske biler hos de danske forhandlere, oplyser Renault Danmark.
Grunden til at Renault-Nissan satser så meget på Marokko er, at timelønnen her er kun det halve af i Rumænien, hvor den ellers er meget lav efter EU-standard. Og i Rumænien har der for nylig været strejker med krav om bedre løn.
Den første produktionslinje på Tanger-fabrikken bygger Lodgy og Dokker.