Danskerne skifter favoritmærke

Nogle bilmærker stormer frem, andre falder tilbage i feltet. Se hvordan dit bilmærke klarede det i 2013.

Nyt om biler

Danskerne købte syv procent flere nye biler sidste år end i det hidtidige rekordår 2012.

Men fremgangen er meget skævt fordelt på bilmærker, hvor f.eks. Skoda øger salget med 52 procent, mens nogle stykker må ærgre sig over et fald på 15-20 procent.

Blandt de større mærker er der mest markant fremgang for Skoda, Mini, Nissan, BMW og Seat.

De mærker, der bløder relativt mest, er Mitsubishi, Smart, Alfa Romeo og Fiat.

VW beholder positionen som det langt største bilmærke, mens Ford springer fra plads fire til andenpladsen og skubber derved Toyota og Peugeot en plads ned.

Skoda og Renault rykker to pladser op, mens Kia og Hyundai går en position ned.

Bilmærkernes op- og nedture 2012-2013

Nr.

Mærke

Antal personbiler

Ændring

1

VW

24.356

20%

2

Ford

15.251

16%

3

Toyota

14.475

-9%

4

Peugeot

14.137

-7%

5

Skoda

13.704

52%

6

Citroën

12.465

-5%

7

Renault

11.759

35%

8

Kia

10.954

-0%

9

Hyundai

8.076

-10%

10

Opel

6.474

-12%

11

Nissan

6.098

36%

12

Audi

6.044

16%

13

Fiat

5.847

-19%

14

Suzuki

5.486

-15%

15

Chevrolet

4.953

-19%

16

Seat

4.938

35%

17

Mercedes-Benz

4.274

18%

18

BMW

3.959

36%

19

Mazda

3.205

16%

20

Volvo

1.717

4%

21

Honda

1.701

-19%

22

Dacia

683

100%

23

Mini

491

44%

24

Alfa Romeo

324

-31%

25

Subaru

117

129%

Kilde: De Danske Bilimportører