Danskerne købte syv procent flere nye biler sidste år end i det hidtidige rekordår 2012.
Men fremgangen er meget skævt fordelt på bilmærker, hvor f.eks. Skoda øger salget med 52 procent, mens nogle stykker må ærgre sig over et fald på 15-20 procent.
Blandt de større mærker er der mest markant fremgang for Skoda, Mini, Nissan, BMW og Seat.
De mærker, der bløder relativt mest, er Mitsubishi, Smart, Alfa Romeo og Fiat.
VW beholder positionen som det langt største bilmærke, mens Ford springer fra plads fire til andenpladsen og skubber derved Toyota og Peugeot en plads ned.
Skoda og Renault rykker to pladser op, mens Kia og Hyundai går en position ned.
Bilmærkernes op- og nedture 2012-2013 |
|||
Nr. |
Mærke |
Antal personbiler |
Ændring |
1 |
VW |
24.356 |
20% |
2 |
Ford |
15.251 |
16% |
3 |
Toyota |
14.475 |
-9% |
4 |
Peugeot |
14.137 |
-7% |
5 |
Skoda |
13.704 |
52% |
6 |
Citroën |
12.465 |
-5% |
7 |
Renault |
11.759 |
35% |
8 |
Kia |
10.954 |
-0% |
9 |
Hyundai |
8.076 |
-10% |
10 |
Opel |
6.474 |
-12% |
11 |
Nissan |
6.098 |
36% |
12 |
Audi |
6.044 |
16% |
13 |
Fiat |
5.847 |
-19% |
14 |
Suzuki |
5.486 |
-15% |
15 |
Chevrolet |
4.953 |
-19% |
16 |
Seat |
4.938 |
35% |
17 |
Mercedes-Benz |
4.274 |
18% |
18 |
BMW |
3.959 |
36% |
19 |
Mazda |
3.205 |
16% |
20 |
Volvo |
1.717 |
4% |
21 |
Honda |
1.701 |
-19% |
22 |
Dacia |
683 |
100% |
23 |
Mini |
491 |
44% |
24 |
Alfa Romeo |
324 |
-31% |
25 |
Subaru |
117 |
129% |
Kilde: De Danske Bilimportører |