Opel er stået til søs. Opels kraftige toliters dieselmotor fra Insignia, Zafira og Cascada har nu fundet vej til et svensk firma, der laver bådmotorer under navnet Oxe.
Det svenske firma – Cimco Marine AB – har fundet frem til, at den kraftige dieselmotor er en velegnet kraftkilde til en ny serie af påhængsmotorer, der som noget relativt nyt kører på diesel.

Produceres i Tyskland
Oxe-motoren er i princippet helt magen til den, der anvendes i Opels biler, men for at tilpasse den det særlige driftsmønster i en båd, hvor den i lang tid kører med konstante omdrejningstal, er den modificeret en smule for at øge holdbarheden og mindske forbruget.
Trods de mindre modificeringer er det fortsat Opels motorfabrik i Tyskland, der fremstiller motorerne, som altså produceres side om side med de motorer, der anvendes i Opels egne personbiler.
Som bådmotor kan den således køre i 200 timer, før den skal serviceres, ligesom intervallet for et større serviceeftersyn er udvidet til hele 2.000 driftstimer. Forbruget er samtidig reduceret til 43 liter i timen, hvilket er en pæn forbedring, idet tilsvarende benzinmotorer almindeligvis kan bruge i nærheden af det dobbelte.
Testet i tre år
For at være sikker på at motoren kan klare anderledes vilkår, har det svenske firma testet motoren igennem tre år.

Han fortæller også, at man for at sikre motorens funktion i de miljøer, som særligt redningsbåde sejler i, har ændret smøresystemet i motoren. I stedet for et oliebad har motoren nu en tørsump og et smøresystem med separat olietank.
Også kølesystemet er noget anderledes end i mange andre bådmotorer, idet Oxe-motoren kører med et helt lukket kølesystem. Dermed kan man undgå problemer, hvis man sejler i isfyldt farvand eller i vand med meget store koncentrationer af tang og lignende, der kan forhindre en effektiv køling.