Du får længere til bilforhandleren

Antallet af konkurser i bilbranchen er stadig højt, selv om der sælges flere biler. Om nogle år vil mange bilmærker kun være repræsenteret fem-syv steder i landet, forudser revisionsfirmaet Deloitte.

Bilist

Selv om 2011 blev et rekordår for antallet af solgte biler i Danmark, har det ikke skabt megen økonomisk bedring hos forhandlerne. Det skyldes bl.a., at de små biler, der generelt giver en mindre indtjening, udgør mere end halvdelen af salget. Indtjeningen bliver også mindre ved service og reparationer, og når de senere skal sælges som brugt.

Det fremgår af en analyse af autobranchen fra revisionsfirmaet Deloittes.

Udviklingen med færre bilforhandlere i Danmark ser dermed ud til at fortsætte. På lidt længere sigt skal både branchen og kunderne derfor vænne sig til andre måder at handle biler på.

”Om nogle år vil der for mange bilmærker kun være udstilling af nye biler fem-syv steder i landet, så forhandlerne skal tænke nyt. Jeg tror, vi kommer til se en langt stærkere brug af nettet, hvor man kan forestille sig en kombination med, at bilforhandleren selv kører ud til kunden, når familien skal have en prøvetur. Vi kan allerede se klare stordriftsfordele i branchen, og de mange penge, der i dag bindes i udstillingsmodeller og flotte lokaler, er et af de områder, hvor det er oplagt at tage fat”, siger Lars B. Nielsen, der er leder af Deloitte Markedsgruppen Auto.

Stadig mange konkurser

Danmarks Statistiks tal for antallet af konkurser viser, at 111 bil- og motorcykelforhandlere gik konkurs i 2011. Det er en lille nedgang på ca. seks procent i forhold til 2010. Antallet af konkurser i branchen ligger på et stabilt niveau og udgør ca. to procent af de samlede konkurser i landet, oplyser Danmarks Automobilforhandler Forening, DAF.

Her ser administrerende direktør Jens Brendstrup ikke nogen umiddelbar bedring for forhandlerne:

”De relativt mange konkurser viser, at mange forhandlere virkelig kæmper med at få forretningen til at løbe rundt. De mange solgte biler i 2011 betyder ikke, at forhandlernes kasser er fyldte”.

Stor udskiftning på vej

Desuden står branchen ikke kun over for en økonomisk udfordring. Aldersfordelingen blandt ejere af bilforretninger ligger i den høje ende, og det betyder, at mange forretninger skal videreføres af andre inden for en kort tidshorisont.

Rapporten fra Deloitte viser, at 46 procent af forhandlerne forventer, at deres virksomhed skal ejerskiftes inden for de næste fem år.

Det medfører pres på prisen for virksomhederne og kan ende med flere lukninger, så kunderne får længere til nærmeste bilforhandler.