Bølgerne gik højt som aldrig før i bilhistorien, da Volkswagen i september måtte indrømme omfattende svindel med renheden af sine dieselbiler.
Aktiekursen styrtdykkede, koncernchefen og mange topchefer måtte gå og milliardudgifter i trecifrede størrelser truede. Den store tyske verdenskoncern rystede i sin grundvold.
Volkswagen – dog næsten kun VW-mærket – kom i ’bad standing’ efter den massive mediedækning, og både offentlighed og bilkøberne rynkede kraftigt på næsen af dieselmotorer, som af mange blev spået en snarlig død.
Ingen effekt i Danmark
Men hvad har det betydet for bilsalget i Danmark? Ingenting, absolut ingenting.
Tværtimod er VW gået frem i salgstal, selv om mærkets troværdighed blev beklikket og kunderne oplevede usikkerhed med hensyn til bilernes kvalitet og værditab samt havde udsigt til bøvl med ufrivilligt værkstedsbesøg.
Desuden køber danskerne dieselbiler i den helt store stil.Som Motor tidligere har beskrevet, gik VW ikke mere tilbage i salgstal i månederne efter skandalen brød ud end i månederne inden.
Og nu viser de danske salgstal for første halvår, at VW øger salget. 13,5 procent flere biler har VW solgt i årets første seks måneder end samme periode i fjor uden andre nyintroduktioner end MPV’en Touran. Det bliver endda til en lillebitte fremgang i markedsandel på 0,2 procentpoint.
Dieselbiler i fremgang
Men heller ikke dieselbiler har på kort sigt ’taget skade’ af sagen bedømt ud fra salgstallene.
Mens salget af personbiler i år er steget 16 procent, er dieselsalget øget 31 procent. Det betyder, at dieselandelen er steget fra 30,2 procent i fjor til nu 35,6 procent.
Det er bemærkelsesværdigt, for dieselandelen har været støt faldende gennem flere år. Noget af forklaringen på diesels fremgang kan være, at danskerne køber større biler, hvor det er mere oplagt at vælge diesel.
Audi og Seat øger også
For de øvrige mærker i Volkswagen-koncernen er billedet mere mudret. Alle går frem i absolutte salgstal: Audi 12 procent, Skoda 3 procent og Seat 21 procent. I markedsandel betyder det, at Audi øger sin andel med 0,1 procentpoint, Skoda mister 0,5 procentpoint, mens Seat går 0,1 procentpoint frem.