Efter en elektrisk Up gør VW nu klar til at lancere endnu en eldreven bil, E-Golf. Bilen ventes til salg i Danmark til efteråret.
![Elmotoren foran får strøm fra det 24,2 kWh store batteri under bagsædet. Ladestikkene sidder, hvor brændstofpåfyldningen normalt foregår.](/sites/default/files/d6images/vw-e-golf-gennemskaaret-hel.jpg)
E-Golf kan fås med varmepumpe til opvarmning og afkøling, en teknologi der sparer betragteligt på energien. Det fremgår ikke, om varmepumpen bliver standard.
130-190 km rækkevidde
Rækkevidden angives til 190 km med en tilføjelse om, at den typisk vil være mellem 130 og 190 km, dog reduceret ved lavere temperaturer.
Bilens litiumbatteri har en samlet effekt på 24,2 kWh, og ”den officielle ”brændstoføkonomi” opgives til 127 Wh/km.
![Den store skærm i Golf får en ekstra visning i den elektriske udgave.](/sites/default/files/d6images/vw-e-golf-skaerm.jpg)
Fire ladehastigheder
Den elektriske Golf kan lades på fire måder. Den grundlæggende gøres via et normalt 230 volt husholdningsstik, hvor en fuld opladning tager 13 timer. Med en særlig væglader, der lader med 3,6 kWh/time, vil opladningen tage ca. otte timer.
Et kombostik gør det muligt at veksle mellem almindelig vekselstrøms- og hurtig jævnstrømsladning. I sidstnævnte tilfælde bliver bilen ladet 80 procent på 30 minutter.
E-Golf har en 85 kW (115 hk) motor med 270 Nm. Det gør elbilen meget hurtig. 0-60 km/t. tager 4,2 sekunder og 0-100 km/t. varer 10,4 sekunder.