Elbilen er spillevende. Den er bare lidt forsinket.

Blade Glider er en konceptbil, men Nissan har tænkt sig at sætte bilen i begrænset serieproduktion med samme teknik som udstillingsbilen.
Det usædvanlige køretøj viser, at eldrift kan bruges til andet end mindre bybiler. Desuden udforsker den en ny konstruktionstype, hvor fronten er meget smallere end bagende.
Den smalle sporvidde foran og brede bagtil skulle giver ideelle køreegenskaber, mener Nissan. De tætsiddende forhjul er gode til indstyring i kurver, mens de store bagdæk med 70 procent af bilens vægt kan koncentrere sig om at accelerere og bremse. Bagbremserne er, usædvanligt, kraftigere end forbremserne.
Motorer i hjul

Den teknik har været væk fra biludstillinger i et stykke tid, men Nissan mener, det har en vis fremtid. Vægten er ikke det store problem, men det er prisen. To motorer er dyrere end én. Til gengæld giver det en enorm designfrihed.
Blade Glider slutter sig til en serie af sportslige elbiler. Nissan har øvet sig i et stykke tid med sportsvognen Leaf Nismo RC, og i 2014 vil Nissan deltage i Le Mans Garage 56 med en bil kaldet ZEOD RC Zero Emission on Demand racer.

Men også i den stik modsatte retning, vil Nissan sætte strøm til bilflåden. Om knap et år begynder salget i Europa af varevognen ENV200 som elbil.
Mange spørsmål om elbiler
Nissans elbiler og elvisioner var det dominerende tema, da Nissan- (og Renault-) chef Carlos Ghosn mødte den udenlandske presse under Tokyo Motorshow.
Har du fortrudt den store satsning på elbiler, eller var I det mindste for tidligt ude? ville Motor vide.

Renault-Nissan har tilsammen investeret 30 mia. kr. i elbiludvikling.
Planer var for optimistiske
Topchefen, en af bilbranchens højst profilerede og mest succesfulde, måtte atter forholde sig til, at hans elbil-mål skranter slemt. Ghosn har for nylig måtte erkende, at det ikke bliver til de annoncerede 1,5 mio. elbiler fra de to mærker i 2016.
- 2016 var optimistisk, ja. Vi har stadig målet, og så må vi se, om vi når det to eller tre år senere. Alt vi forudså, er sket, det er bare gået langsommere, sagde Ghosn.
Han fastholdt også visionen om, at ti procent af salget skal være elbiler, i hvert fald i lande, hvor ordentlige lademuligheder er tilstede.
Brintbiler tror Renault-Nissan-chefen også på, men ikke nær så hurtigt, som en række konkurrenter og brint-lobbyister giver udtryk. Adskillige bilkoncerner vil fra 2015 begynde serieproduktion af brintbiler.
Skeptisk om brintbiler nu
- Men én ting er at have brintbiler som prototyper eller i små styktal. Hvornår ser vi masse-markedsføring af brintbiler? Det bliver ikke i 2015. Tidligst i 2020 betonede Ghosn
Han sagde, at Renault og Nissan har teknologien, men det store problem er infrastruktur.
- Det har været svært nok at få infrastruktur til elbiler, og det er endda et system, vi kender. Brint er helt nyt, og tankstationerne er meget dyrere end hurtigladere.